پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

توسعه آموزش عالی و شکاف جنسیتی تحصیل در ایران

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
2 استادیار اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
چکیده
تأکید بر فراگیر شدن آموزش در برنامه‏‏های توسعه کشور و افزایش تقاضا برای آموزش عالی در دهه 1380، نیاز کشور به توسعه مراکز آموزش عالی را ضروری می‏‏ساخت. توسعه بی‏‏سابقه مراکز آموزش عالی در نیمه دهه 1380 به گونه‏‏ای بود که در سال 1387، تمام شهرستان‏‏های کشور حداقل یک مرکز آموزش عالی داشتند. در واقع، در کوچک‏‏ترین شهرستان‏‏های ایران نیز مراکز آموزش عالی تأسیس شد تا مشکل رفت و آمد برای ساکنان شهر‏‏های کوچک را حل کرده و از سوی دیگر نیز با گسترش و تأسیس مراکز آموزش عالی در شهر‏‏های بزرگ‏‏تر، میزان پذیرش در دانشگاه و دسترسی افراد به مراکز آموزش عالی را افزایش دهد. در کنار این اقدامات، دسترسی کمتر به مراکز آموزش عالی در نزدیکی محل سکونت، عموماً زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‏‏دهد. در این پژوهش، اثر افزایش مراکز آموزش عالی روی سال‏‏های تحصیل و احتمال دانشگاه رفتن مردان و زنان بررسی می‌شود. با ترکیب داده‌های مؤسسات آموزش عالی طی بازه ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵، با پیامدهای تحصیلی افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله در داده‌های سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، رگرسیون با اثرات ثابت شهرستان و سن، تخمین زده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که سال‌های تحصیل برای افرادی که دسترسی بهتری در این دوره به مراکز آموزش عالی پیدا کرده‌اند، به طور معنی‌داری تغییر نکرده است؛ امّا زنان نسبت به مردان از افزایش مراکز آموزش عالی، بیشتر منتفع شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Expansion of Higher Education and Educational Gender Gap in Iran

نویسندگان English

Mojtaba Mahdipour 1
Mohammad Vesal 2
1 M.A. in Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
چکیده English

Universal access to higher education and radical increase in demand for higher education in 2000s necessitated the expansion of higher education institutions. The rise in the number of such institutions was unprecedented. In fact, all districts of Iran had a higher education institution by 2008. Even very small districts received a private or public higher education institution to reduce transportation costs and expand access to higher education. This enhanced access has a more disproportionate effect on women compared to men. In this paper we combine data on higher education institutions between 1999 and 2016 with educational outcomes of individuals aged between 18 to 35 years old in the population census 2016 to estimate the impact of access to higher education on educational attainment and educational gender gap. Using district and age fixed effects, we do not find a significant effect on overall education of individuals. However, women received a significantly larger benefit from the expansion of higher education institutions.

کلیدواژه‌ها English

Higher education expansion
Years of schooling
Educational gender gap
Aghion, P., Boustan, L., Hoxby, C., & Vandenbussche, J. The Causal Impact of Education on Economic Growth: Evidence from U.S. March 2009.
Albert, C. (2000). Higher education demand in Spain: The influence of labour market signals and family background. Higher Education 40, pp. 147-162, 2000.
Blanden, J., & Machin, S. (2013). EDUCATIONAL INEQUALITY AND THE EXPANSION OF HIGHER EDUCATION. Scottish Journal of Political Economy, vol. 60, No. 5, November 2013.
Castleman, B., L., & Long, B., T. (2016). Looking beyond Enrollment: The Causal Effect of Need-Based Grants on College Access, Persistence and Graduation. Journal of Labor Economics, 2016, vol. 34, no. 4.
Duflo, E. (2001). Schooling and Labor Market Consequences of School Construction in Indonesia: Evidence from an Unusual Policy Experiment. American Economic Review, Vol. 91, No. 4, September 2001, pp. 795-813.
Dunn, Jr., R., M., & Galper, H. (1969). A Short-Run Demand Function for Higher Education in the United States. Journal of Political Economy, Vol. 77, No. 5 (Sep. – Oct., 1969), pp. 765-777.
Fernandez, A., B. (2018). Should I Stay or Should I Go? Neighbors’ Effects on University Enrollment. JOB MARKET PAPER, November, 2018.
Fredriksson, P. (1997). Economic Incentives and the Demand for Higher Education. Scandinavian Journal of Economics 99(1), pp. 129-142, 1997.
Gayle, G., Golan, L., & Soytas, M., A. (2018). Intergenerational Mobility and the Effects of Parental Education, Time Investment, and Income on Children’s Educational Attainment. Federal Reserve Bank of St. Louis Review, Third Quarter 2018, 100(3), pp. 281-295.
Heckman, J., J., Humphries, J., E., & Veramendi, G. (2018). Returns to Education: The Causal effects of Education on Earnings, Health, and Smoking. Journal of Political Economy, 2018, vol. 126, no. S1, pp. 197-246.
Holmes, C. Has the Expansion of Higher Education Led to Greater Economic Growth? National Institute Economic Review 2013 224:R29.
Hu, P., Huang, W., Li, F., & Liao, X. (2018). More money, better performance? The effects of student loans and need-based grants in China’s higher education. China Economic Review, 51(2008), pp. 208-227.
Jensen, R. (2010). The (Perceived) Returns To Education and Dmand for Schooling. The Quarterly Journal of Economics, May 2010.
Johnstone, D., B., & Marcucci, P., N. (2007). Tuition fee policies in a comparative perspective: Theoretical and political rationales. Journal of Higher Education Policy and Management, 29:1, pp. 25-40.
Kane, T., J., & Rouse, C., E. (1993). Labor Market Returns to Two- and Four-Year Colleges: Is a Credit a Credit and Do Degrees Matter? American Economic Review, June 1995, Vol. 85, No. 3, pp. 600-614.
Li, Sh., Whalley, J., & Xing, Ch. (2014). China’s higher education expansion and unemployment of college graduates. China Economic Reiew, Vol. 30, September 2014, pp. 567-582.
Li, Zh., Xing, Ch., & Yang, P. The medium-run effect of China’s higher education expansiom on the unemployment of college graduates. China Economic Review, Vol. 51, October 2018, pp. 181-193.
Lin, Ch., Y., & Lin, Ch., H,. A. (2012). Does Higher Education Expansion Reduce Credentialism and Gender Discrimination in Education? Social Indicators Research, (2012)109, pp. 279-293.
Menon, M., E. (1998). Factor influencing the demand for higher education: The case of Cyprus. Higher Education 35, pp. 251-266, 1998.
Oppedisano, V. (2011). The (adverse) effects of expanding higher education: Evidence from Italy. Economics of Education Review, 30(2011), pp. 997-1008.
Pissarides, Ch., A. (1982). From School to University: The Demand for Post-Compulsory Education in Britain. The Economic Journal, Vol. 92, No. 367 (Sep., 1982), pp. 654-667.
Polat, S. (2017). The Expansion of Higher Education in Turkey: Access, Equality and Regional Returns to Education. Structural Change and Economic Dynamics, 43(2017), pp. 1-14.
Spiess, C., K., & Wrohlich, K. (2010). Does distance determine who attends a university in Germany? Economic of Education Review 29 (2010), pp. 470-479.
Zhong, H. (2015). Does a college education cause better health and health behaviours? Applied Economics, 2015, Vol. 47, No. 7, pp. 639-653.
قارون، م: «تاثیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانوار بر تقاضا برای آموزش عالی». فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی: جلد 9، شماره 4، زمستان 1382، صص 74-43
قارون، م: «تحلیل و برآورد تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی». موسسه پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزش عالی: ویراست اول ، پاییز 1380
لشکری، م: «تخمین تاثیر آموزش و تجربه بر درآمد فردی». مجله دانش و توسعه (علمی- پژوهشی): سال هجدهم، شماره 33، زمستان 1389
نیلی، م، و همکاران: «اقتصاد ایران: چگونگی گذر از ابر‌‌چالش‌‌ها». موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌‌ریزی: چاپ اول، پاییز 1396
بابایی، م؛ پور‌‌کریمی، ج؛ حاج‌‌خزیمه، م؛ کرمی، م: «شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده‌‌های فنی دانشگاه تهران». نامه آموزش عالی: دوره جدید، سال یازدهم، شماره چهل و یکم، بهار 1397، صص 58-35