پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

اقتصاد سیاسی تغییرات لایحۀ بودجه (اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) در مجلس شورای اسلامی

نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه زنجان
2 کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده
هدف از انجام این مطالعه، شناخت الگو و تحلیل تغییرات کمی لوایح بودجه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر «نظریۀ بشکه گوشت خوک» است. در این مطالعه، تغییرات ارقام جداول بودجه در سطوح کلان و ردیف‌های بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در دورۀ‌های (1400- 1376) و (1400-1388) احصا و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در طول دورۀ بررسی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 4261 ردیف بودجه پایدار و متفرقه در مجلس تغییر کرده است. شاخص‌های احصا شده، نشان می‌دهد که مجلس در تغییرات بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، جایگاه قابل توجهی دارد و به طور متوسط، حداقل یک- سوم اعتبارات تملک در لایحه را تغییر می‌دهد. حدود 88 درصد تغییرات مجلس در ردیف‌های بودجه‌ای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، در جهت افزایش اعتبار ردیف‌های پایدار موجود و ایجاد ردیف‌های جدید عمرانی بوده است. موضوع راه‌ها و جاده‌ها، و تأمین و توزیع آب، اصلی‌ترین محورهای اولویت‌دار نمایندگان برای فشار و درخواست به تغییر و افزایش اعتبارات تملک دارایی در مجلس بوده است. همچنین به طور متوسط، هر ساله، حدود 47 ردیف جدید اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مجلس ایجاد شده است.

تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه‌های پژوهش، نشان می‌دهد که رویکرد بشکه گوشت خوک در تغییرات اعتبارات لایحۀ بودجه در مجلس در دورۀ مورد بررسی تأیید می‌شود. نتایج، نشان می‌دهد که بالاترین حجم تغییرات اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون، نسبت به لایحۀ بودجه در سال های تغییر سیاسی دولت و مجلس، مصادف با اولین سال آغاز مجلس‌ها که آخرین سال دولت‌ها نیز می باشد، اتفاق می افتد. از سوی دیگر، اندازه تغییرات رشد مصارف بودجه تملک دارایی در مجلس، از همسویی سیاسی بین مجلس و دولت نیز تبعیت نمی‌کند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Political Economy of Changes in the Budget Bill (Capital Budget) in the Islamic Parliament of Iran

نویسندگان English

mostafa dinmohammadi 1
Zeynab Farhadi 2
1 Assistant Professor of Economics,Faculty of Social Sciences, University ofZanjan, Zanjan, Iran
2 Master of Economics, University of Zanjan,Zanjan, Iran
چکیده English

Aim and Introduction
What is the status of the Parliament’s changes in public spending? In what fields is it? Or even when it takes place?
The answers to these questions are analyzed in the context of the political economy of the budget in the parliament. The political economy of the budget observes the function of goals different from efficiency and effectiveness in the budgeting process, which imposes itself on the goals of budgeting. When the budget bill is sent to the parliament by the government, it is exposed to the demands of the representatives of different geographical areas.
In the analysis of the public sector, there has been a literature called “pork barrel”, which has observed the role of political and legislative institutions in changing the public budget in line with regional and party political goals. Pork barrel was originally meant to store meat.
Methodology
This study tries to use the theoretical approach of pork barrel and field studies to investigate and analyze the process of changes in the structure of public credits of government investments, which is known as the capital assets acquisition budget of the government bill in the parliament in Iran. This study requires knowing the status of budget changes in the parliament. On the other hand, the evaluation of the considerations of the pork barrel literature regarding the budget of public credits, the acquisition of capital assets, also takes into account the changes in the budget presented to the parliament compared to the budget approved by the parliament.
The present study is an applied research in terms of type and a descriptive one in terms of method. In this study, the qualitative changes of the parliament in the rulings of the single article and the budget notes have not been addressed, and only the quantitative (Rials) changes in the appropriations tables for the acquisition of capital assets in the budget have been considered. The data of this study have been calculated and extracted for the first time.
The review period of macro and total budget figures covers a 25-year period from 1997-2022, and micro-indexes and budget lines include a 13-year period from 2009-2022.
Results and Discussion
The findings of this study show that the share of the parliament in the change in credits for the acquisition of capital assets was 36% during the review period. The calculated index shows that the parliament in Iran significantly changes the budget bill and about one third of the budget changes are made by the parliament. The issue of how much the parliament is allowed to change in the bill presented by the government is one of the most challenging issues in the political system in Iran.
The Parliament's approach to changes in appropriations for the acquisition of capital assets in the budget bill has often been to increase appropriations. About 88% of the Parliament's changes in the budget lines of capital asset acquisition have been in order to increase the validity of the existing stable lines and create new construction lines. The issue of roads, water supply and distribution has been the main priority axes of the representatives to press and request to change and increase property acquisition credits in the parliament.
Parliament's changes in the bill have increased significantly in the second half of the study period. This issue is related to the change in the composition of the consolidation commission and the government's relationship with the parliament. The exclusive role of the Consolidation Commission and its effective members provides a wide possibility to apply rent-seeking behaviors in the bill.
The inferential analysis of the research results shows that the pork barrel approach is confirmed in the budget bill changes by the parliament during the review period. By definition, in the pork barrel approach, credit is used from national sources with a regional approach.
In terms of the time structure of political changes in the parliament and the government, the first year of each new parliament period coincides with the last year of the incumbent government or the fourth year of the government. The results indicate that the highest volume of changes in the appropriations for the acquisition of capital assets in the law compared to the bill occurs in the years of political change of the government and parliament (the first year of the beginning of the parliament), which is the last year of the government.
The findings of the study show that the size of the changes in the growth of the asset acquisition budget is not affected by the political alignment between the parliament and the government, which can be due to the dependence of the budget on oil and the non-partisan system of the parliament.
Conclusion
The summary of the results shows that the parliament in Iran has a very strong and direct role in the changes of the budget bill, although these changes are not due to the dominance of the pork barrel approach in line with the public and macro interests in the national economy. Since one of the most important debates regarding the amendment of the budget bill is related to the amendment and organization of the budget bill formulation and approval process, it is necessary to make meaningful amendments in the bill review model in the parliament. Of course, representatives usually do not pass laws that limit their powers. In this case, there is a need for national and interagency consensus in correcting the budget review path in line with the interests and macro goals and the trans-local and regional approach.

کلیدواژه‌ها English

Budget Bill
Capital Budget
Islamic Parliament of Iran
Pork Barrel
آذر، عادل؛ امیرخانی، طیبه(1395). »سیاه چاله های بودجه در نظام بودجه ریزی ایران » دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران،دورۀ٨،شمارۀ٤،. زمستان 1395، صص 590-571.
باقری زرین قبائی، حسین ؛توسلی نایئنی،منوچهر(1396). »جایگاه تصویب بودجه در نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تفکیک قوا. » فصلنامۀ پژوهش حقوق عمومی،سال نوزدهم، شمارۀ،٥٧ زمستان.١٣٩٦
حسینی، سید محمد رضا؛ فاتحی زاده،محسن؛ تهرانی،ایمان (1391). »اصل ٧٥ قانون اساسی و اختیارات قوه مقننه در بودجه ریزی». فصلنامۀ مجلس و راهبرد،سال نوزدهم،شماره هفتاد،تابستان١٣٩١.
خضری، محمد (1388). »اقتصاد سیاسی رانت‌جویی در بودجه‌ریزی دولتی ایران». پژوهشنامه علوم سیاسی، 3 (4): 72-39
شاداب‌فر، الهام؛ امرایی، علی و بازگیر، مهدی (1398). »بررسی رابطه تعادل منطقه‌ای در توزیع اعتبارات عمرانی دولت با متغیر های کلان اقتصادی استان‌های کشور (با تاکید بر استان لرستان) ». مجله اقتصادی. شماره‌های 9 و 10؛ آذر و دی 1398 صفحات 182-147.
شبیری نژاد، علی اکبر (1387). »بودجه‌ریزی در ایران، بودجه و پارلمان». دفتر مطالعات برنامه و بودجه،تهران، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشها، صفحات ٢٦٥ تا ٢٩٧.
شبیری نژاد، علی اکبر (1381). »مبانی نظری بودجه و بودجه ریزی، بودجه ریزی در ایران (مسائل و چالش‌ها) ،» تهران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،١٣٨١.
عباسی، ابراهیم (1391). »بودجه‌ریزی نوین در ایران (اصول، مراحل و روش‌ها) ». چاپ سوم. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت). تهران.
فراهانی، محمد صادق ؛ خدامرادی،کمال(1399). »تحلیل حقوقی بودجه ریزی در نظام جمهوری اسلامی ایران: ضوابط حاکم بر تغییر قانون بودجه». پژوهشکدۀ شورای نگهبان، شماره مسلسل:١٣٩٩٠٠١٣.
قاسمی، محمد و دیگران. بودجه ریزی در ایران، بودجه و دست اندرکاران(نظرسنجی)، تهران،١٣٨٧(.
قوانین بودجه (1400-1376). دیوان محاسبات کشور.
محسنی، عباس؛ اصلانی، رشید (1382). "بودجه‌ریزی در ایران" انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ش15.
محمد پور دهکردی، مهرداد. «سنجه هایی برای داوری » بودجه ریزی در ایران(مسائل و چالشها)؛ دفتر مطالعات برنامه و بودجه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،١٣٨١.
معماریان، محمدحسین؛ پرهیزکاری، سیدعباس(1398). «بودجه سال 1398 از لایحه تا قانون». معاونت پژوهش‌های اقتصادی، ص 3و4.
ملک‌الساداتی، سید سعید و دیگران(1392). « نهادهای انتخاباتی و گرایش های بودجهای ملی و منطقه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران؛ تحلیل محتوای تذکرات نمایندگان دوره هشتم». مجله اقتصاد و توسعه منطقه‌ای سال بیستم،دورۀ جدید شمارۀ ٥،نیمۀ اول ١٣٩٢.
میرشجاعیان‌حسینی، حسین؛ رهبر، فرهاد (1391). « تحلیل کمی الگوی اقتصاد سیاسی تخصیص بودجه‌های استانی در ایران»، معاونت پژوهش‌های اقتصادی، ص 3و 4.
Albanese, G, et al (2019). “Legislators' behaviour and electoral rules: Evidence from an Italian reform”. European Journal of Political Economy.
Anderson, B (2008). “International symposium on the changing role of parliament in the budget process”. Head of the Budgeting and Public Expenditures Division at the OECD 8-9 October 2008 Korel Thermal Hotel, Afyonkarahisar.
Betty Agnani, B; Aray, H (2010). “Testing for Pork Barrel Politics in Public Infrastructure Accumulation: the case of Spain”. University of Granada February, 2010.
Bradbury, J; Crain, W. Mark (2000).” Legislative organization and government spending: cross-country evidence” Journal of Public Economics 82 (2001) 309–325.
Chohan,U.W.(2017). Budget Reform and political Reform Global Encyclopedia of public Admistration, public policy, and Governance.
D. Lancaster, T (1986). “Electoral Structures and Pork Barrel Politics”. International Political Science Review 1986 7: 67, DOI: 10.1177/019251218600700107.
Gupta, S, et al (2015). “Now or Later? The Political Economy of Public Investment in Democracies”. IMF Working Paper Fiscal Affairs Department, WP/15/175.
Kang, W (2015).” Electoral cycles in pork barrel politics: Evidence from South Korea 1989e2008” Electoral Studies 38 (2015) 46e58.
Kawanaka, T (2007). “Who Eats the Most? Quantitative Analysis of Pork Barrel Distributions in the Philippines”. Institute of Developing Economies, IDE DISCUSSION PAPER No. 126.
Kis-Katos, K; Sjahrir, B (2014).” The impact of fiscal and political decentralization on local public investments in Indonesia”. Department of International Economic Policy (iep), University of Freiburg, Discussion Paper Series, No. 25.
Krafchik, W; Wehner, J (1999). “The role of parliament in the budget process”. Institute for Democracy in South Africa: Budget Information Service.
Lienert, M. (2010). Role of the legislature in budget processes. International Monetary Fund. ‌
Leinart, I (2005).” who controls the Budget: the legislature or the Executive? “IMF Working Paper Fiscal Affairs Department. © 2005 International Monetary Fund. WP/05/115.
Maskin, E; Tirole, jean. (2019). “Pandering and Pork-Barrel Politics”. 2019 published by Elsevier. April 23, 2019.
Oliveira, R, et al (2015).” Ministers as active political actors in Brazil: pork barrel inside the cabinet from 2011 until 2014”. Prepared for delivery at the 2015 Congress of the Latin American Studies Association, San Juan, Puerto Rico, May 27 - 30, 2015.
Raharjo Jati,W.(2013). ‘’ Fake Populism or Real Populism: Pork Barrel Policy as Political Corruption in House of Representative During 2009-2013’’. Journal of Government and Politics Vol.4 No.2 August 2013.PP 258-277
Santiso, C. (2015). Why budget accountability fails? The elusive links between parliaments and audit agencies in the oversight of the budget. Brazilian Journal of Political Economy,35(3), 601-621.
Santiso, C (2005). “Parliaments and Budgeting: understanding the politics the Budget”. SSRN Electronic Journal · December 2005 DOI: 10.2139/ssrn.875858.
Santiso, C (2004). “Legislatures and Budget Oversight in Latin America: Strengthening Public Finance Accountability in Emerging Economies “. ISSN 1608-7143 OECD Journal on Budgeting – Volume 4 – No. 2 © OECD 2004.
Stapenhurst, R (2004). “The Legislature the Budget”. The International Bank for Reconstruction and Development /The World Bank 1818 H Street, N.W. Washington, D.C. 20433, U.S.A.
Ulubasoglu, M, et al (2019). “Pork and Turkey: Distributive Politics in the Allocation of Public Investments into Turkish Electoral Districts 1987–2004”. MPRA Paper No. 96842, posted 14 Nov 2019 17:09 UTC.
Wehner, J. (2004). Bcack from the sidelines? Redefining the contribution of legislatures to the budget cycle. World Bank Institute. ‌
White, J (2013).” The Purposes and Processes of Pork-Barrel Politics”. Prepared for presentation at the 2013 Annual Meeting of the American Political Science Association, Luxenberg Family Professor of Public Policy Case Western Reserve University August 27, 2013.