پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

اندازه‌گیری میزان رقابت‌پذیری در صنعت برق ایران، رویکرد ساختاری و غیرساختاری با هدف دستیابی به رشد اقتصادی پایدار

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه شیخ بهایی، اصفهان، ایران.
3 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
براساس الگوهای رشد انرژی - اعم از تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر - از عوامل مؤثر بر رشد ‌اقتصادی است، اما مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به‌واسطه آلایندگی کمتر، به رشد و توسعه پایدار کمک می‌کند. بدین ترتیب، کشورها جهت ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون برق، تلاش می‌کنند. با برقراری رقابت‌کامل در بازاری همچون بازار برق، از جنبه خرد، مازاد رفاه مصرف‌کننده و تولید‌کننده، بدون دخالت دولت حداکثر می‌شود و انگیزه ورود بخش خصوصی به بازار افزایش می‌یابد. از جنبه کلان نیز با کاهش قیمت و افزایش تولید ناشی از ایجاد رقابت، مصرف برق به عنوان انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی‌های تجدیدناپذیر، افزایش یافته و باعث کاهش تخریب‌زیست محیطی و افزایش رشد و توسعه پایدار می‌شود. طی دهه‌های گذشته در صنعت برق، در سه بخش تولید، انتقال و توزیع، شرایط انحصار طبیعی برقرار بوده و مازاد رفاه مصرف‌کننده و تولید‌کننده حداکثر نمی‌شده است و بنابراین، دخالت دولت توجیه‌ داشت. در سال‌های اخیر، به علت پیشرفت فناوری و حذف انحصار‌طبیعی به دلیل وجود صرفه‌های ناشی از مقیاس، انگیزه ورود بخش خصوصی به تولید برق تقویت شده ‌است. هدف از نگارش این مقاله، اندازه‌گیری درجه رقابت در 9 شرکت برق منطقه‌ای ایران طی سال‌های 1398-1390می باشد و بدین منظور، از دو رویکرد ساختاری ضریب آنتروپی و رویکرد غیرساختاری پانزار-راس استفاده شد. درجه رقابت به ‌روش پانزار-راس، با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم‌یافته، مقدار عددی 0.253 و به ‌روش ضریب آنتروپی، عدد 0.215 را به دست داد. بدین ترتیب، هر دو رویکرد ساختاری و غیرساختاری، مؤید یکدیگر و بیانگر غیر‌انحصاری بودن صنعت برق در ایران و نزدیک شدن به‌حالت رقابتی می‌باشند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Measuring the Level of Competitiveness in the Iranian Electricity Industry, Structural and Non-Structural Approach Aimed at Achieving Sustainable Economic Growth

نویسندگان English

Maedeh Azarbayejani 1
mostafa emadzadeh 2
majeed sameti 3
1 Ph.D. candidate in Economics, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
2 Professor of Economics, Sheikhbahaei University, Isfahan, Iran
3 Professor of Economics , Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده English

Introduction:

According to the models of growth, renewable and non-renewable energy affect economic growth, but the consumption of renewable energy due to less pollution, contributes to sustainable growth. So, countries strive to create the conditions for the use of renewable energy, such as electricity. By balancing competition in market such as the electricity market, on the micro level surplus of consumer and producer welfare is maximized without government intervention, and the incentive for the private sector to enter the market increases. On the macro level, due to lower prices and increased production, electricity consumption as renewable energy increases and reduces environmental degradation and increases sustainable growth. Over the past decades, in the electricity industry, natural monopoly conditions have been established in the sectors of production, transmission and distribution, and the surplus of consumer and producer welfare has not been maximized, so government intervention was justified. In recent years, due to technological advances and the elimination of natural monopolies, the incentive for the private sector to enter the electricity sector has been strengthened. The purpose of this article is to measure the degree of competition in 9 electricity companies in Iran during the period 2011-2019.




Methodology:


In order to measure the degree of competition in Iran's electricity industry, two structural approaches, i.e., Entropy coefficient and non-structural Panzar-Rosse were used.
The entropy measure is used as an alternative to variance, in fact entropy is the inverse measure of concentration, when entropy increases, concentration decreases:

E=i=1nSi.log1Si , 0≤E≤log⁡(n) (1)

Si is the market share and the value of this index is equal to zero for the monopoly market and increases nonlinearly as the market becomes more competitive.

Measurement of degree of competition by Panzar-Ross method, using the GMM method is as fallows:

LnTRit=α0+α1LnQit+βLLnWLit+βKLnWKit+βELnWEit (2)


WLit
is the labor input price, WKit
is the capital input price, WEit
is the energy input price of the power generation company i in the time period t. TRit
is total revenue, Qit
is production of the i-th power generation company at time t. In the dynamic specification, the Panzar-Rosse criterion for evaluating the market structure is defined as follows:

PRH=i=13βi1-α1 (3)

If i=13βi=1 , the market is competitive and a decrease (increase) in the price of inputs causes the same decrease (increase) in marginal cost and marginal revenue. If 0<i=13βi<1 , the market has monopolistic competition and is between competition and monopoly.




Results and Discussion:


The calculation of entropy coefficient, which is one of the structural methods in measuring competitiveness, obtained a number equal to 0.215 for the Iranian electricity industry during 2011-2019. Considering that the mentioned number is between zero and one, it shows that the concentration in Iran's electricity industry has decreased during the period under review and this industry has been placed in a state between competitive and monopoly. In other words, the conditions of the electricity industry have moved out of the traditional state and full monopoly, although it still needs to establish arrangements to become more competitive and close to full competition. On the other hand, Panzar-Rosse non-structural method was also estimated and its index was calculated, which obtained a value of 0.253. This amount of Panzar-Rosse non-structural index also confirms the results of the non-structural approach in Iran's electricity industry. Due to the fact that the results of both structural and non-structural approaches in calculating the level of competitiveness in Iran's electricity industry confirm each other, more confidence is created regarding the obtained result.





Conclusion:


Considering the important and effective role of electricity in other industries of the country, the existence of more competition that leads to a decrease in the price and increase in the production of electricity, from a micro point of view, it has led to an increase in consumer and producer surplus, and from a macro point of view, it has also led to a reduction in environmental pollution. Reducing the exploitation of non-renewable energies and as a result of intergenerational justice and ultimately the realization of sustainable growth and development. Although the results of the calculation of competitiveness indicators indicate that the electricity industry is moving away from the monopoly state and moving towards the competitive state, more efforts should be made in order to increase the degree of competition and achieve complete competition in the country.


In this way, the country's economic managers and policy makers should increase the number of power plants in Iran's electricity network while removing the existing legal obstacles on the path of restructuring from monopoly to full competition in the country's electricity industry in order to reduce the level of concentration and monopoly in Iran's electricity market. On the other hand, creating a suitable environment for the correct and healthy competition of electricity companies, improving the productivity of production inputs and using the optimal combination of inputs through research and development, as well as short-term and long-term planning to improve the level of production and improve the cost structure, and encouraging and supporting elites and inventors in line with the development of new electricity production plans and technologies such as solar electricity technology can help to make the structure of the electricity industry more competitive.

کلیدواژه‌ها English

Competition
Market Power
Electricity Market
Sustainable Economic Growth
باقری، ا.، و ناظمان، ح. (1399). بررسی رقابت در صنعت برق ایران. برنامه ریزی و بودجه، 25(1 )، 87-108.
حق‌نژاد، ا. (1389). ارائه روشی مبتنی بر مدل پانزار-راس برای اندازه‌گیری درجه رقابت در صنعت بانکداری: کاربرد تجربی برای صنعت بانکداری ایران. پایان نامه دکتری، دانشگاه اصفهان.
ربیعی، م، ممی‌پور، س، حیدری، ک. (1395). ارزیابی قدرت بازار در بازار برق ایران با تاکید بر شرایط نیروگاه‌ها در شبکه، تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 23، 101-75.
رزمی، ج، قادری، س ف، ذکایی آشتیانی، ا. (1389). تحلیل شاخص های ارزیابی رقابتی بودن بازار برق ایران: مطالعه موردی، مدیریت بازرگانی، 2، 5، 60-41.
دشت بزرگ، م و علی آبادی، ح. (1393). تجدید ساختار و ایجاد رقابت در صنعت برق مطالعه موردی، بازار برق ایران، هفتمین کنفرانس نیروگاه های برق، 10-2.
ستاری، ر، امامی، ک، محمدی، ت، (1400). رقابت پذیری صنعت برق در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، 10، 39، 264-249.
سیاهکلی، ح. (1381). مقایسه شاخص‌های عمده در صنعت برق کشورهای تجدید ساختار شده، هفدهمین کنفرانس بین المللی برق، ایران، تهران.
فطروس، م، آقازاده، ا، جبرائیلی، س. (1391). بررسی میزان تاثیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب در حال توسعه (شامل ایران)، دوره زمانی 2009-1980. مطالعات اقتصاد انرژی، 9، 32، 72-51.
معینی، ش، شریفی، ع، خوش اخلاق، ر، آذربایجانی، ک. (1392). تحلیل بازار انرژی برق در چارچوب رویکرد تعادل نگاشت عرضه(SFE)، مطالعه موردی منطقه اصفهان، ویژه نامه انرژی، 4، 14، 83-59.
ممی پور، ز، زینالی، م، حیدری، ک. (1395)، بررسی و محاسبه همسایگی انحصار نیروگاه‌ها و رابطه آن با اعمال قدرت انحصاری در بازار برق ایران، فصلنامه نظریه‌های کاربردی اقتصاد، 3، 1، 58-29.
ناظمی، ع، خوش اخلاق، ر، عمادزاده، م، شریفی، ع. (1390). برآورد قدرت بازار در بازار برق عمده فروشی ایران، تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 1، 4، 55-31.
Ajide, F. M., & Aderemi, A. A. (2015). Market power of Nigerian deposit money market: evidance from Bresnehan- Lau’s approach. American journal of Economics, 5(1), 21-28.
AmaniBeni, S., Sheikh-El-Eslami, M.K. (2021). Market power assessment in electricity markets based on social network analysis. Computers & Electrical Engineering. 94, 107302.
Amountzias,C. , Dagdeviren, H., , Patokos,T.,(2017), Pricing decisions and market power in the UK electricity market: A VECM approach,Energy Policy, 108, 467-473.
Bikker, J. A. & Haaf, K. (2002). Competition, Concentration and their Relationship: An Empirical Analysis of the Banking Industry. Journal of Banking and Finance, 26(11), pp 2191-2214.
Baltagi, BH. (2008). Econometric Analysis of Panel Data. Chichester: John Wiley and Sons Ltd.
Chen, S. H. & Liao, C. C. (2011) Are Foreign Banks More Profitable than Domestic Banks? Home and Host Country Effects of Banking Market Structure, Governance andSupervision. Journal of Banking & Finance, 35 (4), pp. 819-839.
Church, R., J., & Ware R. (2000). Industrial organization (management and organizations). McGraw-Hill Publishing Co. International Ed Edition, 832. ISBN: 0071166459.
De Hoyos, R. E., & Sarafidis, V. (2006). Testing for cross-sectional dependence in panel-data models. The stata journal, 6(4), 482-496.
Hepbasli, A. (2005).” Development and restructuring of Turkey's electricity sector: a review”. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Elsevier, vol. 9(4), 311-343.
Kaminski, J. (2012). The development of market power in the polish power generation sector: A 10 Year Perspective. Energy Policy. 42: 136-147.
Lundin, E., Tangerås, T.,(2020).” Cournot competition in wholesale electricity markets: The Nordic power exchange, Nord Pool”,International Journal of Industrial Organization, 2020, vol. 68, issue C.
Mudler, M. &Schoonbeek, L. (2013). Decomposing Changes in Competition in the Dutch Electricity Market through the Residual Supply Index. Energy Economics. 39: 100-107.
Newbery, D.M. (1995). Power Markets and Market Power, Energy Journal, 16, No. 3: 39-66.
Lerner, A. P. (1934). The concept of monopoly and the measurement of monopoly power. Review of Economic Studies. 1: 312-324.
Panzer, J.C. & Rosse, J.N. (1987). Testing for monopoly equilibrium. The Journal of Industrial Economics, 35(4), 443-456.
Pittman, R. (2007), “Restructuring the Russian electricity Sector: Re-creating California?”, Energy Policy, Vol. 35, PP. 1872-1883.
Pindyck, Robert S and Rubinfeld, Daniel L. Microeconomics. Pearson Education, 9
edition, 2018.
Rostamnia,N., Rashid ,T. A.,(2019), Investigating the effect of competitiveness power in estimating the average weighted price in electricity market, The Electricity Journal, 32, 8, 106628,1-8
Rajan, A. T. & V. A. Ram (2000), “Towards Developing a Processual Understanding of Power Sector Restructuring: the Case of Orissa State Electricity Board”, Utilities Policy, Vol. 9, PP. 93-105.
Shukla, U. K., &Thampy, A. (2011). Analysis of competition and market power in the wholesale electricity market in India. Energy Policy. 39: 2699-2710.
Vassilopoulos, P., (2003). Models for the Identification of Market Power in Wholesale Electricity Markets, University Paris IX-Dauphine U.F.R sciences of organization.