پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیری آموزش بر توسعه پایدار در استان‌های ایران

نویسندگان
1 دکتری اقتصاد، مدرس دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران
2 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
4 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت بر توسعه پایدار در بین خانوارهای شهری در استان‌های ایران در دوره 1398-1390 است. در این پژوهش، از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیم‌یافته فضایی دوربین SGMM-DPD-SDM با کاربرد ضرایب دومرحله‌ای آرلانو- باور/ بوندل باند، به­‌منظور برآورد مدل اقتصادسنجی، همچنین برای تعیین ماتریس مجاورت، از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 30 در 30 استفاده شده، و نتایج، نشان می­دهد که ضریب برآوردی وقفه زمانی درآمد سرانه، مثبت و معنادار است. مشاهده می­شود که میانگین وزنی درآمد سرانه هر استان، بر درآمد سرانه استان مورد مطالعه، مؤثر بوده، به‌طوری‌که هر چه استانهای مجاور، درآمد سرانه بالاتری داشته باشند، درآمد سرانه آن استان نیز بیشتر خواهد بود و میزان اثرگذاری آن به مقدار 04/1 است. ضرایب برآورد شده برای متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت، دارای اثر مثبت بر توسعه پایدارند. همچنین این متغیرها، دارای اثرات مجاورت و فضایی بر درآمد سرانه هستند. در بین متغیرهای فضایی دوربین، همه متغیرها معنادارند که نشان‌دهنده وجود و تأیید اثر فضایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Evaluating the Effects of Quality, Equality and Inclusion of Education on Sustainable Development in Iran’s Provinces

نویسندگان English

mobina zarei 1
Parviz Jalili 2
Masuod jalili 3
Younes Nademi 4
1 Ph.D. in Economics, Lecturer in Faculty of Humanities, Zanjan University, Iran
2 Assistant Professor of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan
3 M.A. Student of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran
4 Assistant Professor in Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran.
چکیده English

The purpose of this study is to evaluate the effects of equal education, inclusive education, promotion of opportunities and quality education on sustainable development among urban households in the provinces of Iran over the period 2011-2019. In this research, a stochastic dynamic panel data model is estimated using the Spatial Durbin Generalized Method of Moments and applying the Arellano-Bover/Blundell-Bond two-stage coefficients. In addition, the proximity and correlation matrix are calculated in the form of a 30 by 30 square matrix. The results show that the estimated coefficient of time lag of per capita income is positive and significant. The weighted average per capita income of each province affects the per capita income of the provinces. So that the higher per capita income of the neighboring provinces, affects the per capita income of that province and its impact is 1.04. The variables of equal education, inclusive education, promotion of opportunities and quality education have positive effects on sustainable development. These variables also have proximity and spatial effects on per capita income. All spatial Durbin variables are significant, which indicates the existence of the spatial effect of independent variables on the dependent variable.

کلیدواژه‌ها English

Education
sustainable development
Arellano-Bover/Blundell-Bond Two-Step
SGMM-DPD Spatial Durbin
افشاری، زهرا، شیرین بخش، شمس الله؛ ابراهیمی، سیده نثار؛ (1391). بررسی مقایسه‌ای اثر اندازه بهینه هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌گذاری دولت بر شاخص توسعه انسانی (مطالعه کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه). پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 2(8), 37-50.
افقه، سید مرتضی؛ آهنگری، عبدالمجید؛ عسکری پور، حسین. (1399). برآورد شاخص توسعه انسانی استان‌های ایران و بررسی تأثیر آن بر رشد اقتصادی با استفاده از منطق فازی. مجله علمی پژوهشی اقتصاد مقداری (بررسی‌های اقتصادی), 17(2), 89-121.
آقایی مجید، رضاقلی زاده مهدیه، باقری فریده.(1392)، بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استان‌های ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. ۱۹ (۱): ۲۱-۴۴.
آل‌عمران، رویا؛ آل‌عمران، سید علی. (1398). بررسی تأثیر آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، 10(39), 17-30.
حاجبی الناز، رزمی محمدجواد (1395). تأثیر آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب عضو اوپک و شمال آفریقا. تحقیقات مدل‌سازی اقتصادی. ۶ (۲۴) ۲۰۰-۱۷۵.
شهبازی، کیومرث و حسنی، محمد. (1391). تأثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 18(4 (66)), 1-24.
صالحی، محمدجواد. (1381). تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 23 و 24.
غفوری، ماندانا؛ خداپرست مشهدی، مهدی؛ سلیمی فر، مصطفی؛ کاظمی، مصطفی.(1395) اندازه‌گیری کارایی خارجی آموزش رسمی و بررسی آثار آن بر رشد اقتصاد ایران طی سال‌های 1392-1354.
قیاسی، مجتبی؛ سرلک احمد؛ غفاری، هادی.(1397). سرمایه انسانی و رشد اقتصادی استان‌های کشور. مجله پیاورد سلامت. ۱۲ (۴): ۲۹۶-۳۰۸.
کلائی دارابی، رضا؛ تقوایی یزدی، مریم. (1397). ارائه مدل ابعاد آموزشی و پژوهشی مراکز رشد‌ و تأثیر آن بر توسعه پایدار دانشگاه‌ها. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی, 7(14), 146-171.‎
لطفی، عباسعلی و جلایر لاپین، زینب. (1397). جایگاه آموزش‌وپرورش و ارتباط آن با توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته (کشورهای منتخب). اقتصاد پولی، مالی، 15.
مجمع، شهره؛ عزلتی مقدم، فاطمه. (1391). توسعه انسانی، جنسیت و آموزش عالی در کشورهای اسلامی (با تأکید بر جامعه ایران). شماره 51. صص. 29-40.
مسعودی، عصمت؛ جواهری، منوچهر. (1382). تحلیل دسترسی به فرصت‌های برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی 1. 73-0.
مشکی، مهدی (1390)، تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد شرکت‌های بورسی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم‌یافته و حداقل مربعات تعمیم‌یافته برآوردی، مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، 3(1): 119-91.
مقصودی، فرشته. (1393). نقش آموزش‌های فنی حرفه‌ای در اقتصاد کشور و توسعه کسب‌وکار. کار و جامعه 173. 40
منجذب محمدرضا و نصرتی رضا (1397)، کتاب مدل‌های اقتصادسنجی پیشرفته همراه با ایویوز و استتا، موسسه کتاب مهربان نشر.
ندیری، محمد؛ محمدی، تیمور (1390)، بررسی تأثیر ساختارهای نهادی بر رشد اقتصادی با روش GMM داده‌های تابلویی پویا، فصلنامه مدل‌سازی اقتصادی، سال پنجم، شماره 3، صص 24-1.
هوشمند، محمود؛ حسن نژاد، حسین و قزلباش، اعظم. (1392). سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه برگزیده. آموزش عالی ایران، 6 (1)، صص 106-85.
یاوری، کاظم و اشراف‌زاده، سید حمیدرضا (1384)، یکپارچگی اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه؛ کاربرد مدل جاذبه با داده‌های تلفیقی به روش GMM و همگرایی، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (۳۶): 1-۲۸.
Akguç, M. (2011). The effects of different stages of education on income across countries. Working paper, Toulouse School of Economics (TSE).
Ali H, Siddique HMA, Ullah K & Mahmood MT(2018). Human capital and economic growth nexus in Pakistan: The role of foreign aid. Bulletin of Business and Economics; 7(1): 13-21.
Appiah, E. & McMahon, W. (2002). the social outcomes of education and feedbacks on growth in Africa, Journal of Development Studies, 38(4): 27–68.
Arellano, M. and O. Bover. (1995). Another look at the instrumental variable estimation of error-components models.Journal of Econometrics 68: 29–51.
Arellano, M. Bond, S. (1991). Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment. Rev. Econ. Stud. 58, 277–297.
Arellano, M. and O. Bover. (1995). Another look at the instrumental variable estimation of error-components models.Journal of Econometrics 68: 29–51.
Artadi, V. & Sala-i-Martin, X. (2003). The Economic Tragedy of the XXth Century: Growth in Africa. NBER Working Paper, 9865.
Baltagi, B. (2008). Econometric analysis of panel data. John Wiley & Sons.‌
Barro, R. (1999). Human capital and growth in cross-country regressions. Swedish Economic Policy Review, 6(2), 237-277.
Biyase, M. & Kirsten, F. (2020). Education and economic growth in Cape and Natal colonies: learning from history. The Journal of Developing Areas, 54(1).
Boutayeba, F. & Ramli, M. (2019). The Link Between Education And Economic Growth In Algeria: An Empirical Investigation. International Journal of Advanced Research in Education and Society, 1(1), 35-43.‌
Blundell, R. and S. Bond. (1998). Initial conditions and moment restrictions in dynamic panel data models. Journal of Econometrics 87: 115–143.
Chonjo, P. N. (2018). The quality of education in Tanzanian primary schools: An assessment of physical facilities and teaching learning materials. Utafiti Journal, 1(1).
Greene, W. H. (2012), Econometric Analysis, 7th ed, New Jersey, Upper Saddle River: Pearson International.
Hoang, A. D. (2019). Fantastic Educational Gaps and Where to Find Them: A review of research in educational equity and equality.
Jahangard, E. (2005). Forecast Iran’s economic growth and compare with fourth development program. The Journal of Planning and Budgeting, 9(6), 5-46 (in Persian).
Lin, F. (2019, March). Higher Education Expansion and Economic Growth: A Empirical Analysis in China. In 2019 5th International Conference on Information Management (ICIM) (pp. 130-133). IEEE.‌
Nowak, A. Z. & Dahal, G. (2016). he contribution of education to economic growth: Evidence from Nepal. International ournal of Economic Sciences, 5(2), 22-41.
Ogundari, K. & Awokuse, T. (2018). Human capital contribution to economic growth in Sub-Saharan Africa: does health status matter more than education? Economic Analysis and Policy, 58, 131-140.
Papageorgiou, C. (2003). Distinguishing between the effects of primary and post-primary education on economic growth. R e vie w o f Development Economics, 7(4), 622–635.
Pfeffer, F. T. (2015). Equality and quality in education. A comparative study of 19 countries. Social science research, 51, 350-368.‌
Psaki, S. R. McCarthy, K. J. & Mensch, B. S. (2018). Measuring gender equality in education: Lessons from trends in 43 countries. PoPulation and develoPment review, 44(1), 117-142.
Suriyani M, Nor Fatimah CS & Jumadil S(2018). The role of human capital and innovation capacity on economic growth in ASEAN-3. Journal Ekonomi Malaysia; 52(1): 257-68.
Yu, J. De Jong, R. & Lee, L. F. (2008). Quasi-maximum likelihood estimators for spatial dynamic panel data with fixed effects when both n and T are large. Journal of Econometrics, 146(1), 11.