پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

بررسی کارآیی آموزش عالی ایران در راستای دستیابی به توسعه پایدار

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشیاراقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده
با توجه به نقش بی بدیل آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق، امروزه نه تنها کشورهای توسعه یافته، بلکه بسیاری از کشورهای درحال توسعه با اختصاص سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود به آموزش، درصدد هستند از طریق بهبود کمی و کیفی آن، روند رشد و توسعه خود را تسریع بخشند. در این مقاله، ابتدا با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها، کارآیی آموزش عالی ایران در راستای توسعه پایدار با لحاظ ملاحظات زیست محیطی، مورد بررسی قرار گرفته، و سپس با استفاده از مدل خود رگرسیون با وقفه توزیعی، کارآیی آموزش عالی ایران در راستای تحقق توسعه پایدار به مفهوم رشد مستمر در بازه زمانی 94ـ1369 ارزیابی شده، و نتایج حاصل از مدل اول، مؤید عملکرد ناکارآمد آموزش عالی ایران در راستای توسعه پایدار است. نتایج به دست آمده از مدل دوم نیز بیانگر آن است که اولا،ً افزایش بهره وری آموزش عالی ایران، تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی دارد. ثانیاً، سرمایه گذاری در آموزش دانشگاهی پس از دو وقفه، بر رشد اقتصادی تأثیر مثبتی خواهد داشت. لذا به نظر می‏رسد، اتخاذ سیاست های بلندمدت در قیاس با سیاست های کوتاه مدت در این زمینه، به توفیق بیشتر آموزش عالی در اثرگذاری بر رشد اقتصادی منجر شود. ثالثاً، اثر سرمایه گذاری آموزش عالی بر رشد اقتصادی در قیاس با اثر سرمایه گذاری در آموزش‌های عمومی، کمتر است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigation of Iranian Higher Education Efficiency in Line with Sustainable Development

نویسنده English

abolghasem mahdavi
Associate Professor of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran
چکیده English

As higher education plays an exceptional role in training skilled and creative labor force, today, not only developed countries but even many developing countries devote a major share of their GDP to higher education, intending to expand both quantity and quality of their higher education to speed up the trend of growth and development. In this article, applying the data envelopment analysis (DEA) model, first the efficiency of Iranian higher education is investigated with respect to sustainable development and environmental considerations. Then, applying the autoregressive distributed lags (ARDL) model, the efficiency of Iranian higher education is evaluated with respect to realization of a continuous growth during 1990-2015. The results of the first model show an inefficient performance of Iranian higher education with respect to sustainable development. The second model indicates the following results: First, that the increase of productivity in higher education has a positive and significant influence on economic growth. Second, that investment in higher education has a positive impact on economic growth after two lags, showing that in higher education long run policies are more effective on economic growth than short run ones. Third, that the investment on higher education is less effective on economic growth than investment on public education.

کلیدواژه‌ها English

Higher Education
Efficiency of Education
sustainable development
ـ آراسته، حمید و جمشیدی، لاله(1393)، عوامل تأثیرگذار بر توسعه کمی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، سال 21.
ـ اکبری، احمد، دیهیم، جواد و دهنوی، مریم(1395)، نقش سیاست های آموزش عالی در تحقق توسعه پایدار، مجله مدیریت و حسابداری، شماره3،صص. 73ـ54.
ـ بالوئی جام خانه، هادی؛ کتابی، سعیده و پورمصطفی خشکرودی، مهدی (1390). ارزیابی عملکرد و رتبه بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA): بررسی مورد در یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال پنجم، شماره 2، صص161-133.
ـ بررسی وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معاونت بررسی های اقتصادی: مرکز گردآوری و تحلیل آمار.
ـ ...............(1393)، دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار (مجموعه مقالات همایش)،تهران، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، چاپ اول.
ـ جهانتیغی، محمدعلی، مقدس، زهره و واعظ قاسمی، محسن(1390)، شاخص بهره‎وی مالمکوئیست چند مرحله‎ای، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، سال هشتم، شماره 4، صص 70ـ59.
ـ حجازی دهاقانی، جلال(1378)، آسیب شناسی آموزش عالی ایران، مجله آموزش مهندسی ایران، دوره1، شماره 4.
ـ ذاکر صالحی، غلامرضا(1392)، مطالعه ظرفیت های قانونی استقلال دانشگاهی در ایران، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال پنجم، شماره چهارم.
ـ روشن، احمدرضا، زمانی، اصغر و ابراهیمی، سونیا(1392)، توسعه پایدار، سود سه مجهی و آموزش عالی، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، صص 702ـ681.
ـ سهرابی، زهره، مهدی، یوسفی؛ فضایلی، سمیه، محبی فر، رفعت، مرادی، غلامرضا و عظیمی، عباس(1390)، رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حوزه آموزش براساس شاخص کارایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 4 (پیاپی 33)، صص 417-408.
ـ غفرانی، محمد باقر(1382)، مسائل ساختاری نظام آموزش عالی و راه های برون رفت از آن در برنامه چهارم، فصلنامه مجلس و راهبرد، شماره 41، صص 100ـ73.
ـ غفوری ساداتیه، ماندانا؛ خداپرست مشهدی، مهدی؛ سلیمی فر، مصطفی؛ و کاظمی، مصطفی (1396). اندازه گیری کارایی خارجی آموزش رسمی و بررسی آثار آن بر رشد اقتصاد ایران طی سال‎های 1392-1354. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، سال هشتم، شماره 29،صص31-44.
ـفراستخواه، مقصود(1378)، بررسی چگونگی ارتقای کمی و کیفی دسترسی به آموزش عالی در ایران، مجله آموزش عالی ایران، دوره1، شماره 2، صص 95ـ122.
ـ ملکی نیا، عماد، بازرگان، عباس، واعظی، مظفر الدین و احمدیان، مجید (1393)، شناسایی و اولویت بندی مؤلفه‎‎های دانشگاه پایدار، مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 73، صص 1ـ26.
ـ یزدی، الهام و احمدی، یوسف(1390)، سنجش بهره وری مؤسسات آموزش عالی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 3، صص 136-129.
-Abbott, Malcolm &Doucouliagos, Chris(2003), The Changing Structure of Higher Education in Australia, School Working Paper, School of Accounting, Economic and Finance.
-Alabdulmenem, FahadMohammed(2017), Measuring the Efficiency of Public Universities: Using Data Envelopment Analysis (DEA) to Examine Public Universities in Saudi Arabia. International Education Studies, Vol. 10, No. 1, pp. 137-143.
-Barra, Cristian&Zotti Roberto (2016), Measuring Efficiency in Higher Education:An Empirical Study Using a Bootstrapped Data Envelopment Analysis. International Advances in Economic Research Vol. 22, Issue. 1, pp. 11- 33.
-Bawden, R. (2008) “The Educative Purpose of Higher Education for Human and Social Development in the Context of Globalization” GUNI (eds.) Higher Educationin the World 3 Basingstoke: Palgrave Macmilla.
-Bouzouita, A(2019), Evaluating the Efficiency of Higher Education Institutions in Tunisia, International Journal of Education Economics and Development, Vol.10, N0. 2
-Castells M (1994) The university system: Engine of Development in the New World Economy. In: J Salmi & Verspoor (eds) Revitalizing Higher Education. Oxford: Pergamon. pp.14–40.
-Chapman, D. & Austin, A. (eds.) (2002) Higher Education in the Developing World: Changing Contexts and Institutional Responses. Westport, Connecticut: Green wood Press
-Celik, Orhan and Ecer, Alaattin (2009), Efficiency in accounting education: evidence from Turkish Universities, Critical Perspectives on Accounting, pp. 614–634.
-Gromov, A(2017), The Efficiency of Russian Higher Education Institutions and Its Determinants, Working Paper of the National Research University Higher School of Economics.
-Lopes, Ana Lúcia Miranda &Lanzer, Edgar Augusto (2002), Data Envelopment Analysis-DEA and Fuzzy Sets to Assess the Performance of Academic Department: A Case Study at Federal University of Santa Catarina-UFSC, Pesquisa Operational, 22, pp. 217-230.
-Pyle,J and Forrant, R(2002), Globalization, Universities and Issue of Sustainable Human Development, Massachusetts: Edward Elgar Publishing.
-Sadovik(2008), Reinventing Higher Education toward Participatory and Sustainable Development, UNESCO Bangkok.
-Schugerensky, D (2002) “Transformative Learning and Transformative Politics: The Pedagogical Dimension of Participatory Democracy and Social Action,” in O’Sullivan et al. (eds.)
-Selim, Sibel & Aybar Bursalioglu, Sibel(2013), Analysis of the Determinants of Universities Efficiency in Turkey: Application of the Data Envelopment Analysis and Panel Tobit Model, journal of Social and Behavioral Science, Vol.89, PP.895-900.
-Taylor, P. and J. Fransman (2003) “Learning to Participate: The Role of Higher Education Institutions as Development Agents” IDS Policy Briefing, Issue 20.
-Taylor, Peter (2008) “Higher Education Curricula for Human and Social Development” In GUNI (ed.) Higher Education in the World 3 Basingstoke: Palgrave Macmillan. pp. 89-99.
-Wolszczak-Derlacz, Joanna (2017), An Evaluation and Explanation of (in) Efficiency in Higher Education Institutions in Europe and the U.S. with the Application of Two-Stage Semi- Parametric DEA, Research Policy Vol. 46, Issue. 9, pp. 1-11.
-Yeaxlee, B.A(1929), Lifelong Education, London: Cassell