پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

شناسایی عوامل مؤثر بر باورهای افراد تأثیر گذار در شکل گیری نهادهای رسمی اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد شناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
3 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
تشکیل نهادهای کارآمد در یک جامعه، بستگی به وجود برخی باورها در رهبران و نخبگان آن جامعه دارد. عواملی، باعث ایجاد یک باور در ذهن یک فرد می‌شوند. شناسایی باورهای مؤثر در ایجاد نهادهای کارا و عوامل به‌وجود آورنده چنین باورهایی، هدف انجام این مطالعه است. دانش تولید شده در این پژوهش، با روش تحلیل محتوای کیفی استقرائی و بر اساس زندگی 6 فرد که صاحب‌نظران به‌عنوان افراد مؤثر بر تغییرات نهادی سازمان‌های اقتصادی معرفی نموده‌اند، به‌دست آمده است. براساس تحلیل محتوای متن مصاحبه با این افراد، بین تأثیر این افراد بر نهادهای اقتصادی و باور خودکارآمدی آنها، ارتباط مثبت مشاهده می‌شود. از دو عامل مؤثر بر باور خودکارآمدی، تجربه تسلط (تأثیر محیط زندگی و تجربیات در کودکی و نوجوانی) در 3 فرد نخست، نمره بالاتری از 3 فرد بعدی دارد؛ اما تجربه جانشینی (تأثیر والدین) نسبتاً بین این 6 نفر مشابه است. هر 6 نفر پدری داشته‌اند که از موقعیت خوب اقتصادی و اجتماعی برخوردار بوده­اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying Effective Factors Influencing the Beliefs of the Elite Agents in the Formation of Official Institutions of Iranian Economy Using a Cognitive Economy Approach

نویسندگان English

Reza Khaje Naeeni 1
mohamad taher ahmadi shadmehri 2
ahmad sabahi 2
Ali Cheshomi 3
1 Ph.D. Candidate in Economics, Ferdowsi University of Mashhad
2 Associate Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad
3 Assistant Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

Formation of institutions depends on leaders and elite’s beliefs. Some factors influence the beliefs of people. The aim of this study is to identify beliefs affecting the formation of efficient institutions. In this research, the knowledge has been generated by the method of inductive qualitative content analysis, based on the lives of the six persons who have been introduced the experts as influential people in the formation of successful economic institutions. Based on the content analysis of the interviews, the self-efficacy beliefs have positive effects on the formation of efficient institutions, and skills and experiences affect the beliefs. Of two factors influencing self-efficacy belief, the experience of domination (impact of life circumference, and experiences of childhood and teenage) is of high scores in the first three persons than three next ones; however the substitution experience (impact of parents) is similar among sample under study. All six experts had good socioeconomic positions.

کلیدواژه‌ها English

Institutional Economics
Cognitive economics
Self-efficacy belief
1. ایمان، م. نوشادی، م. (1390). تحلیل محتوای کیفی. مجله پژوهش، 3(2)، 15. مجله پژوهش، سال 3، شماره 2، صص. 44.

2. برگ، ا. (۱۳۶۸). روان شناسی اجتماعی. (ترجمه: ع. م. کاردان). تهران: نشر اندیشه.
3. خداوردی، ح. (1387). متدولوژی پژوهش کیفی. ره آورد، 41.
4. رابینز، ا. (۱۳۸۸). رفتار سازمانی. (ترجمه: ع. پارساییان و س. اعرابی). تهران دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
5. رضائی، م. و موحدی بکنظر، م. (1389). ضرورت گفتگوی میان علم و اقتصاد و روانشناسی. فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 2(3)، 59.
6. روشبلاو، آ. و بورنیون، ا. (1392). روان‌شناسی اجتماعی: مقدمه‌ای بر نظریه‌ها و آیین‌ها. تهران. چاپ مروارید.
7. روشه، گ. (1366). تغییرات اجتماعی. (ترجمه: م. وثوقی، مترجم). تهران: نشر نی.
8. زونیس، ماروین،1387، روانشناسی نخبگان سیاسی ایران، مترجمان: پرویز صالحی، سلیمان امین زاده، زهرا لبادی، تهران: انتشارات چاپخش.
9. شولتز، د. (1392). نظریه‌های شخصیت. (ترجمه: یوسف کریمی). انتشارات ارسباران.
10. شهرام نیا؛ سید امیرمسعود، (1389). ناکارآمدی نخبگان سیاسی در کارآمدسازی روند توسعه ایران عصر پهلوی. نشریه گنجینه اسناد، دوره 20، شماره 1، ص 74
11. لارنس، پ. و اولیور، ج. (1395). شخصیت، نظریه و پژوهش. (ترجمه: م. ج. جوادی و پ. کدیور). انتشارات آییش.
12. له وی، پ. و لمی شو، ا. (1381). نمونه گیری، روشها و کاربردها. (ترجمه: گ. مختاری، و ا. امجدی). تهران: پژوهشکده آمار.
13. متوسلی، م؛ توحیدلو، س. و نیکو نسبتی، ع. (1392). باورها و عملکرد اقتصادی: بررسی تطبیقی آرای نوث و وبر. برنامه‌ریزی و بودجه، 18(2)، 81.
14. متوسلی، م. و نیکو نسبتی، ع. (1389). علوم شناختی و عملکرد اقتصادی. تحقیقات اقتصادی، 219.
15. مهدوی، ا. و نصیری اقدم ، ع. (1388). تطور برنامه پژوهشی یک اقتصاددان نهادگرا: داگلاس سیسیل نورث. جستارهای اقتصادی، 6(12)، 149.
16. هنری، م. (1367). رشد شخصیت کودک. (ترجمه: مهشید پاسایی). تهران. مرکز نشر دانشگاهی
17. Acemoglu, D. & Robinson, J. , Reed, T. (2014). Chiefs: Economic Development and Elite Control of Civil Society in Sierra Leone. Journal of Political Economy, Vol. 122, No. 2 (April 2014), pp. 319-368 Published by: The University of Chicago Press
18. Acemoglu, D., & Robinson, J. (2010). The Role of Institutions in Growth and Development. Review of Economics and Institutions, 1(2).
19. Almlund, M., Duckworth, A. L., Heckman, J. J., & Kautz, T. (February 2011). Personality Psychology and Economics. 1050 Massachusetts Ave, Cambridge, MA 02138, United States: NBER (NATIONAL BUREAU OF ECONOMIC RESEARCH). Retrieved from http://www.nber.org/papers/w16822
20. Baldwin, J. (1986). George Herbert Mead: A Unifying Theory for Sociology. Beverly Hills: Sage Publishin.
21. Bandura,A (1997)."Self-efficacy: toward a unifying theory of behavior change". Psychological Review (84),191-215
22. Bandura,A (1999). "Social cognitive theory:Anagentic perspective" Asian Journal of Social Psychology (2),21-41
23. Bandura,A (2000)."Exercise of Human Agency through Collective Efficacy". Current Directions in
24. Bandura, A. (2005). Adolescent development from an agentic perspective. Perspectives on Psychological Science, 3, 110-121.
25. Besley, Timothy. Persson, Torsten. Reynal Querol, Marta. (2016). Resilient Leaders and Institutional Reform: Theory and Evidence. Economica 83, 584–623
26. Besley, Timothy. Reynal Querol, Marta. (2011). Do educated leaders matter? The Economic Journal, 121
27. Borghans, L., Duckworth, A. L., Heckman, J. J., & Weel, B. t. (2008). The Economics and Psychology of Personality Traits. Bonn (Germany): Institute for the Study (IZA).
28. Chu, R.J-Ch.(2010). How family support and Internet self-efficacy influence the effects of e-learn ing among higher aged adults – Analyses of gender and age differences. Computers & Education, 55, 255–264.
29. Drosten, B. (2018). Self-Efficacy and Modernization: On the Origin of Change.
30. Egidi, M., & Rizzello, S. (2003). Cognitive economics: Foundations and historical evolutio. University of Torino, Department of Economics.
31. Grune-Yanoff, T. (2006). Review of cognitive economics: An interdisciplinary approach. Economics and Philosophy.
32. Harper, D. A. (2003). Foundations of entrepreneurship and economic development. Routledge.
33. Jacobse, B., & Parise, M. (1987). Self and group in modern society: Ten theses on the individual self and the collective self. Perspectives on Psychological Science, 5,105-118.
34. Kallen, H. (1956). The Social Dynamics of George Herbert Mead. Washington, DC: Public Affairs Press.
35. Lin, S. P. (2006). An exploration of Chinese international students' social self-efficacy. Unpublished Ph. D. Thesis. Ohio state university.
36. Mantzavinos, C., North, D. C., & Shariq, S. (2004). Learning, Institutions, and Economic Performance. Perspectives on Politic, 2(No.), 21.
37. North, D. (2005). Understanding the Process of Economic Change. Princeton: Princton University press.
38. North, D. c. (1990). Institutions institutional change and economic performance. Cambridge University Press.
39. North, D. C. (1995). The new institutional economics and third world development. Washington: Washington University in St. Louis, p.
40. Orléan, A. (2006). The cognitive turning point in economics: social beliefs and conventions, in: Knowledge,Beliefs and Economics. (E. E. Richard Arena, Ed.)
41. Peterson, R. L., & Murtha, F. F. (2011). The Personality Traits of Successful Investors during the U.S. Stock Market’s “Lost Decade” of 2000-2010. Retrieved from marketpsych: www.marketpsych.com
42. Underwood, Carol. Belief and attitude change in the context of human development.
43. Walliser, B., & Topol, R. (2007). Cognitive Economics: New Trends. Elsevier.
44. Wood, W., & Doyle, J. (2002). Economic literacy among corporate employees. Journal of Economic Education, 195.
45. Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, 307–337. Copyright © 2005 by Information Age Publishing