پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

برآورد ضریب فزاینده سیاست مالی در اقتصاد ایران: کاربردی از مدل‌های خودرگرسیون برداری ساختاری و مارکوف سوئیچینگ

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشیار اقتصاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه
2 دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه
چکیده
با توجه به نقش سیاست مالی در کاهش بحران­ها و تغییر اندازه ضریب فزاینده سیاست مالی طی ادوار تجاری، تعیین اندازه ضریب فزاینده سیاست مالی پس از بحران جهانی 2008-2007 به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حوزه سیاست مالی تبدیل شد. در یک تقسیم­بندی کلی، اندازه ضریب فزاینده سیاست مالی طبق دیدگاه کینزی، بزرگ‌تر از یک و برمبنای دیدگاه نئوکلاسیکی، کوچک­تر از یک برآورد شده است. این تفاوت در اندازه ضریب فزاینده، از آنجا نشات می­گیرد که اقتصاددانان معتقدند که ضریب فزاینده سیاست مالی تحت تأثیر درجه باز بودن اقتصادی، رژیم نرخ ارز، نحوه اعمال سیاست پولی و ادوار تجاری قرار می­گیرد. اختلاف فکری مکاتب و اقتصاددانان در مورد اندازه ضریب فراینده سیاست مالی، علاوه بر بعد نظری، در مطالعات تجربی نیز نمایان است. این مقاله در این راستا، با استفاده از روش بلانچارد و پروتی (Blanchard & perroti, 2002) در قالب مدل خودرگرسیون برداری ساختاری و روش ارائه‌شده توسط هال (Hall, 2009) در قالب مدل چرخشی مارکوف با استفاده از داده­های فصلی ایران طی دوره (1396:2-1369:1) به برآورد ضریب فزاینده سیاست مالی پرداخته است. نتایج حاصل از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری، نشان داد که ضریب فزاینده آنی و تجمعی تا ده فصل و تجمعی بلندمدت تا بیست فصل برای مخارج دولت به ترتیب، برابر با 281/0، 304/0 و 445/0 است. همچنین ضریب فزاینده آنی و تجمعی آتی تا ده فصل و تجمعی بلندمدت تا بیست فصل برای مالیات به ترتیب، برابر با 079/0-، 107/0- و 171/0- است. ازآنجاکه ضریب فزاینده سیاست مالی متناسب با شرایط اقتصادی تغییر می­کند، نتایج حاصل از مدل غیرخطی چرخشی مارکوف نشان داد که ضریب فزاینده مخارج دولت در دوره رکود برابر با 828/0 و بزرگ‌تر از ضریب فزاینده دوره رونق (108/0) بوده و از سویی دیگر، ضریب فزاینده مالیات در دوره رونق (194/0-) بزرگ‌تر از دوره رکود (092/0-) است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Estimating the Fiscal Multipliers in Iran's Economy: An Application for Structural Vector Autoregressive and Markov switching models

نویسندگان English

Hassan Khodavaisi 1
Ahmad Ezatti Shourgoli 2
1 Associate Professor of Economics, Urmia University, Urmia. Iran
2 Ph.D. Candidate in International Economics, Urmia University
چکیده English

With regard to the role of fiscal policy in reducing the financial crises, determining the magnitude of the fiscal policy multiplier after the 2007-2008 global crisis became one of the most challenging issues in the field of fiscal policy. In general, the magnitude of the fiscal policy multiplier is estimated larger than one according to the Keynesian viewpoint and smaller than one based on neoclassical viewpoint. The difference in the magnitude of the multiplier comes from the fact that economists believe that the fiscal policy multiplier is influenced by the degree of economic openness, the exchange rate regime, the way monetary policy is applied and the business cycle. Differences about the magnitude of the fiscal policy multiplier among schools of economic thought are evident in both theoretical and empirical dimensions. In this regard, this paper tries to estimate fiscal policy multiplier using structural vector autoregressive model (Blanchard and Peroti, 2002 method and Markov switching approach (Hall, 2009) using the seasonal data for Iran during the period (1990: 1-2017:3). The results of the structural vector autoregressive model showed that the instantaneous multiplier, 10-quarter cumulative multiplier, and the 20-quarter cumulative multiplier of the government expenditure were equal to 0.281, 0.304, and 0.445, respectively. In addition, the corresponding multipliers for taxes were -0. 079, - 0.107 and - 0.171, respectively. Since the fiscal policy multiplier varies based on the economic conditions, the results of the nonlinear Markov switching model showed that the government expenditure multiplier during the recession is 0.828 and it is larger than the same coefficient during the boom period (0.108), on one hand. On the other hand, the tax multiplier during the boom period (-0.194) is larger than its value during the period of recession (-0.092 ).

کلیدواژه‌ها English

Government Expenditure
Tax
Fiscal policy multiplier
Markov Switching Model
Business Cycles
Acconcia, A., Corsetti, G., & Simonelli, S. (2014). Mafia and public spending: Evidence on the fiscal multiplier from a quasi-experiment. American Economic Review, 104(7): 2185-2209.
Arin, K. P., Koray, F., & Spagnolo, N. (2015). Fiscal multipliers in good times and bad times. Journal of Macroeconomics, 44: 303-311.
Auerbach, A. J., & Gorodnichenko, Y. (2012). Measuring the output responses to fiscal policy. American Economic Journal: Economic Policy: 4(2), 1-27
Baranowski, P., Krajewski, P., Mackiewicz, M., & Szymańska, A. (2016). The effectiveness of fiscal policy over the business cycle: a CEE perspective. Emerging Markets Finance and Trade, 52(8): 1910-1921.
Barro, R. J., & Redlick, C. J. (2011). Macroeconomic effects from government purchases and taxes. The Quarterly Journal of Economics, 126(1): 51-102.
Batini, N., Eyraud, L., & Weber, A. (2014) A simple method to compute fiscal multipliers, IMF Working Paper: NO, 14/93
Biolsi, C. (2017). Nonlinear effects of fiscal policy over the business cycle. Journal of Economic Dynamics and Control, 78: 54-87.
Blanchard, O., & Perotti, R. (2002). An empirical characterization of the dynamic effects of changes in government spending and taxes on output. the Quarterly Journal of economics, 117(4): 1329-1368.
Borsi, M. T. (2018). Fiscal multipliers across the credit cycle. Journal of Macroeconomics, 56: 135-151.
Caggiano, G., Castelnuovo, E., Colombo, V., & Nodari, G. (2015). Estimating Fiscal Multipliers: News From A Nonlinear World. The Economic Journal, 125(584): 746-776.
Çebi, C. (2017). The Government Spending Multiplier in Turkey. Emerging Markets Finance and Trade, 53(5): 1184-1198.
Charles, S., Dallery, T., & Marie, J. (2015). Why the Keynesian multiplier increases during hard times: A theoretical explanation based on rentiers' saving behaviour. Metroeconomica, 66(3): 451-473.
Cimadomo, J., & Bénassy-Quéré, A. (2012). Changing patterns of fiscal policy multipliers in Germany, the UK and the US. Journal of Macroeconomics, 34(3): 845-873.
Cologni, A., & Manera, M. (2006) The asymmetric effects of oil shocks on output growth: A Markov–Switching analysis for the G-7 countries, Economic Modelling. (1): 1-29.
Deskar-Škrbić, M., & Šimović, H. (2017). The effectiveness of fiscal spending in Croatia, Slovenia and Serbia: the role of trade openness and public debt level. Post-Communist Economies, 29(3): 336-358.
Grdović Gnip, A. (2014). The power of fiscal multipliers in Croatia. Financial theory and practice, 38(2): 173-219.
Guo, Q., Liu, C., & Ma, G. (2016). How large is the local fiscal multiplier? Evidence from Chinese counties. Journal of Comparative Economics, 44(2): 343-352.
Hall, Robert E (2009). By How Much Does GDP Rise if the Government Buys More Output?, Brookings Papers on Economic Activity, 183–231.
Ilzetzki, E., Mendoza, E. G., & Végh, C. A. (2013). How big (small?) are fiscal multipliers?. Journal of monetary economics, 60(2): 239-254.
Karras, G. (2014). Is Fiscal Policy more Effective during Cyclical Downturns?. International Economic Journal, 28(2): 255-271.
Palley, T. I. (2009). Imports and the income-expenditure model: implications for fiscal policy and recession fighting. Journal of Post Keynesian Economics, 32(2): 311-322.
Pragidis, I. C., Tsintzos, P., & Plakandaras, B. (2018). Asymmetric effects of government spending shocks during the financial cycle. Economic Modelling, 68: 372-387.
Riera-Crichton, D., Vegh, C. A., & Vuletin, G. (2015). Procyclical and countercyclical fiscal multipliers: Evidence from OECD countries. Journal of International Money and Finance, 52: 15-31.
Riguzzi, M., & Wegmueller, P. (2017). Economic openness and fiscal multipliers. International Economic Journal, 31(1): 1-35.
Shen, W., Yang, S., & Zanna, L. F. (2018). Government spending effects in low-income countries. Journal of Development Economics, 133: 201-219
Spilimbergo, Mr Antonio, Mr Martin Schindler, and Mr Steven A. Symansky (2009) .Fiscal multipliers. International Monetary Fund, No. 2009-2011
Tang, H. C., Liu, P., & Cheung, E. C. (2013). Changing impact of fiscal policy on selected ASEAN countries. Journal of Asian Economics, 24: 103-116.