پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

تحلیلی اقتصادی از اثر بُعد خانواده بر عملکرد تحصیلی فرزندان

نویسنده
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده
وجود یا عدم وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزندان، از جمله مباحث اقتصاد خانواده است که رهنمودهای مهمی در زمینۀ باروری و تعیین بعد خانواده دارد. این مسأله که: آیا با افزایش تعداد فرزندان خانواده، کیفیت تحصیلی آنها کاهش می یابد یا خیر؟ موضوع اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. تحلیل این موضوع در چهارچوب نظریۀ اقتصاد خرد، دلالت بر وجود چنین تبادلی دارد؛ به این معنا که با افزایش قیمت[e1] تقاضا برای فرزند که به هر دلیلی از جمله افزایش سطح آموزش زنان اتفاق می­افتد، تعداد فرزندان کاهش یافته اما کیفیت آنها افزایش می یابد. با این حال، به منظور آزمون فرضیه، از نمونه ای مشتمل بر 1294 مشاهده از دانش آموزان ابتدایی شهر تهران استفاده شد که نتایج حکایت از این داشت که با افزایش بعد خانواده، معدل نمرات تحصیلی به عنوان معیاری برای آموزش و نمرۀ ریاضی به عنوان معیار استعداد دانش آموزان، به طرز معناداری کاهش می یابد. این شواهد دالّ بر وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزند است. همچنین مشخص شد که اشتغال زنان نیز تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی فرزندان دارد؛ در حالی که بالاتر بودن سطح تحصیلات والدین و درآمد خانواده ها به بهبود وضعیت تحصیلی کودکان می انجامد. از دیگر ویژگی های درون خانوار، شیوۀ تغذیه فرزند در کودکی است که شواهد نشان می دهد که این امر به رشد توانایی ذهنی کودک کمک می کند.




[e1]عبارت صحیح است. ویرگول بعد از کلمه قیمت حذف شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Economic Analysis of the Effect of Family Size on Educational Achievement of Children

نویسنده English

Vahid Mehrbani
Assistant Professor of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran
چکیده English

The trade-off between the quantity and quality of children is one of the topics in family economics with crucial implications in fertility and determination of family size. This paper aims to answer this question: does educational quality of children decrease due to increase in the number of children of a typical family? The microeconomic analysis of this matter implies the existence of such trade-off. This analysis confirms that the rising price of demand for child due to the increase in women’s education level leads to the lower quantity but higher quality of children. The results based on 1294 observations from primary school students in Tehran show that an increase in family size leads to a statistically significant fall in average scores as an educational measure and math point as talent measure of students. Additionally, it is shown that women’s employment has negative effect on educational achievement of their children, while higher parental schooling and family income lead to better educational performance of them. How to feed children is the other interfamily feature, which helps to develop mental ability of children.

کلیدواژه‌ها English

Quantity
Quality
Children
Education
احمدیان، مجید و وحید مهربانی (1392)، سطح آموزش زنان و باروری در شهر تهران: یک رهیافت اقتصادی؛ مجله تحقیقات اقتصادی، دورۀ 48، شمارۀ 1، صفحات 20-1.
زاده محمدی، علی؛ حیدری، محمود؛ جندقی، غلامرضا؛ پور اعتماد، حمید رضا؛ ملک خسروی، غفار و نیره السادات سعادتمند (1385)، بررسی رابطه عوامل خانوادگی در وضعیت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسط استان قم؛ خانواده پژوهی، سال دوم، شماره 7، صفحات 255-239.
فخرایی، سیروس و صفر قاسم زاده (1388)، بررسی نقش خانواده در بروز ناهنجاریهای رفتاری
دانش آموزان سال اول تا سوم متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 89-88؛ جامعه شناسی، سال اول، شماره دوم، صفحات 154-135.
معروفی، یحیی (1389)، پیامدهای زندانی شدن والدین بر عملکرد تحصیلی فرزندان؛ خانواده پژوهی، سال ششم، شماره 24، صفحات 482-469.
مهربانی، وحید (1391)، بررسی اقتصادی تصمیم سازی در چرخۀ زندگی خانوار؛ رسالۀ دکتری، دانشگاه تهران، دانشکدۀ اقتصاد.
نجمی، سید بدرالدین و آوات فیضی (1390)، بررسی رابطه ساختاری کارکرد خانواده و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی؛ پژوهشهای نوین روان شناختی، سال ششم، شماره 22، صفحات 126-103.
Becker, Gary S. (1960), An Economic Analysis of Fertility, In Demographic and Economic Change in Developed Countries; Universities-National Bureau Committee for Economic Research, Princeton University Press, Princeton.
Becker, Gary S. (1988), Family, In The New Palgrave: A Dictionary of Economics; Vol. 2, Edited by John Eatwell, Murray Milgate and Peter Newman, The Macmillan Press Limited, London and Basingstoke.
Becker, Gary S. (1993), A Treatise on the Family; Enlarged Edition, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
Becker, Gary S. and H. Gregg Lewis (1973), On the Interaction between the Quantity and Quality of Children; The Journal of Political Economy, Vol. 81, No. 2, pp. S279-S288.
Becker, Gary S. and Nigel Tomes (1976), Child Endowments and the Quantity and Quality of Children; The Journal of Political Economy, Vol. 84, No. 4, pp. S143-S162.
Behrman, Jere R.; Pollak, Robert A. and Paul Taubman (1989), Family Resources, Family Size and Access to Financing for College Education; The Journal of Political Economy, Vol. 97, No. 2, pp. 398-419.
Caceres-Delpiano, Julio (2006), The Impacts of Family Size on Investment in Child Quality; The Journal of Human Resources, Vol. 41, No. 4, pp. 738-754.
Gomes, Melba (1984), Family Size and Educational Attainment in Kenya; Population and Development Review, Vol. 10, No. 4, pp. 647-660.
Goux, Dominique and Eric Maurin (2005), The Effect of Overcrowded Housing on Children's Performance at School; Journal of Public Economics, Vol. 89, pp. 797-819.
Guo, Guang and Leah K. VanWey (1999), Sibship Size and Intellectual Development: Is the Relationship Causal?; American Sociologial Review, Vol. 64, No. 2, pp. 169-187.
Hanushek, Eric A. (1992), The Trade-off between Child Quantity and Quality; The Journal of Political Economy, Vol. 100, No. 1, pp. 84-117.
Huffman, Sandra L. and Barbara B. Lamphere (1984), Breastfeeding Performance and Child Survival; Population and Development Review, Vol. 10, pp. 93-116.
Leibowitz, Arleen (1974), Home Investments in Children; The Journal of Political Economy, Vol. 82, No. 2, pp. S111-S131.
Michael, Robert T. (1975), Education and Fertility, In Education, Income and Human Behavior; Edited by F. Thomas Juster, McGraw-Hill Book Company, New York.
Park, Cheolsung and Wankyo Chung (2007), Causal Effect of Sibship Size on an Individual's Education: Evidence from a Randomized Family Planning Program in Rural Bangladesh; National University of Singapore, Department of Economics.
Qian, Nancy (2005), Quantity-Quality: The Positive Effect of Family Size on School Enrollment in China; MIT, Department of Economics.
Robinson, Warren C. (1997), The Economic Theory of Fertility over Three Decades; Population Studies, Vol. 51, No. 1, pp. 63-74.
Schultz, T. Paul (1988), Education Investments and Returns; In Handbook of  Development Economics, Vol. 1, Edited by H. Chenery and T. N. Srinivasan, Elsevier Science Publishers B. V.
Willis, Robert J. (1973), A New Approach to the Economic Theory of Fertility Behavior; The Journal of Political Economy, Vol. 81, No. 2, pp. S14-S64.
Willis, Robert J.. (1987), What Have We Learned from the Economics of the Family?; The American Economic Review, Vol. 77, No. 2, pp. 68-81.
Wolfe, Barbara L. and Jere R. Behrman (1986), Child Quantity and Quality in a Developing Country: Family Background, Endogenous Tastes and Biological Supply Factors; Economic Development and Cultural Change, Vol. 34, No. 4, pp. 703-720.
Zajonc, R. B. (1976), Family Configuration and Intelligence; Science, Vol. 192, pp. 227-236.