پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

رقابت ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به بازار گاز هندوستان

نویسندگان
1 هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
توجه روزافزون جهانی به گاز طبیعی به عنوان‏ انرژی نسبتاً مناسب‏تر، روندی است که از آمار مربوط به سهم روزافزون‏ گاز طبیعی در تأمین مجموع نیاز مصرفی انرژی جهانی مشخص می‏گردد. از جمله کشورهای در حال توسعه که نیازش به واردات انرژی رو به افزون می­باشد، کشور هند است. کشور هند با جمعیت زیاد و اقتصاد در حال رشد، یکی از بازارهای مهم صادرات گاز است. در این مقاله، رقابت سه کشور ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به این بازار با استفاده از روش نظریه­ بازی­ها مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اطلاعات بازیکنان از یکدیگر (اطلاعات کامل)، هر بازیکن حرکت رقبا (استراتژی) را حدس زده و منتظر حرکت رقیب نمی­شود. پس بازیکنان همزمان حرکت می­کنند و طبیعتاً بازی بین بازیکنان بازی ایستا با اطلاعات کامل می­شود. این بازی براساس تعادل نش حل شده است. هر بازیکن دو استراتژی دارد: الف) استراتژی حفظ بازار فعلی؛ ب) استراتژی گسترش بازار (به دست آوردن بازار هندوستان). به دلیل رفتار عقلایی بازیکنان در تعادل، تعادل در استراتژی گسترش بازار هرسه بازیکن رخ می دهد. در تعادل، بازیکنان بیشترین پیامد را به دست نمی­آورند؛ چرا که از ویژگی­های تعادل نش این است که تعادل لزوماً در حالتی که بازیکنان بیشترین پیامد را داشته باشند شکل نمی­گیرد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Competition among Iran, Russia and Qatar to Reach India's Natural Gas Market

نویسندگان English

reza najarzadeh 1
Heidar Mahmoodi 2
1 Associate Professor of Economics, Tarbiat Modares University
2 M.A of Economics, Tarbiat Modares University
چکیده English

The increasing global realization of natural gas as a relatively abundant energy is evident from available data on increasing share of natural gas in meeting world energy requirements. India is one of the countries whose dependence on imported gas are constantly increasing. With large population and growing economy, this country is a main natural gas importer. In this paper, game theory is used to model how to enter Iran, Russia and Qatar into the natural gas market in India. Due to information available for all players, each player guesses his rival strategy, and does not wait for his action. Thus, this game is assumed to be of static nature with perfect information. Nash equilibrium solution was applied to the game among the three countries. Each player has two strategies: (1) to maintain the current market strategy and (2) the market development strategy (to enter Indian natural gas market). Due to rational behavior of three players, the equilibrium is obtained through the market development strategy. In equilibrium, players do not get the best outcome (Nash equilibrium is a balanced equilibrium, which is not established necessarily in a situation where the players have the greatest outcomes.

کلیدواژه‌ها English

Natural gas export
game theory
Competition
Natural gas market
ابراهیمی، ایلناز (1388) سازمان کشورهای صادر کننده گاز؛ موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
ترازنامه انرژی، 1387.
رحیمی، غلامعلی (1386) ارزیابی مکانیسم های قیمتگذاری صادرات گاز از طریق خط لوله؛ فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 15: 142- 109.
رحیمی، غلامعلی (1387) بررسی مکانیسم­های قیمتگذاری گاز طبیعی در مناطق مختلف؛ فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 13: 121- 96.
سوری، علی (1386)، نظریه بازی­ها و کاربرد های اقتصادی؛ انتشارات دانشکده علوم اقتصادی.
شاکری، عباس (1386) اقتصادخرد2؛ نشر نی.
شهریار، بهنام (1388) تحلیل حساسیت بازار گاز طبیعی اروپای غربی با رویکرد نظریه بازی­ها؛ فصلنامه مطالعات انرژی؛ شماره 22: 186-167.   
شهریار، بهنام؛ صیادزاده، بهنام و خسروی، عبدالحمید (1387) بررسی مدل­های چانه زنی در صادرات گاز طبیعی ایران به اروپای غربی با رویکرد مدلVECM ؛ فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، شماره2: 147- 133.
صادقی، منصوره (1386) صادرات گاز ایران؛ موسسه تحقیقاتی تدبیراقتصاد
عبادی، جعفر و جعفری بیدگلی، مریم (1389) مدل سازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمه ایران با استفاده از تئوری بازی­ها؛ مجله تحقیقات اقتصادی، شماره90: 94-75.
عبدلی، قهرمان (1387) نظریه بازی­ها و کاربردهای آن؛ انتشارات جهاد دانشگاهی.
عزتی ، عزت اله (1387) ژئواکونومیک قرن بیست و یک جایگاه ایران؛ فصلنامه نگاه ، سال دوم، شماره دوم.
قهرمان، عبدلی و خیراندیش، علی (1389) مدل نظریه بازی فرصت طلبی در مناقصه و کاربرد موردی آن در ایران؛ فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، شماره 43: 140-111.
مهدیان، حسن و ترکاشوند،  جلال (1389) انرژی و امنیت ملی ایران؛ نشر انتخاب.
Bloch, F. and U. Zendinbuz (2007) The Effect of Spillovers on the Provision of Local Public Goods; Review of Economic Design, Vol. 11, No. 3: 199-216.
Bp Statistical Review Of World Energy, June 2010.
Dan Millison, P.E. (2006) Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan (TAB) Natural Gas Pipeline Project, ADB South Asia Energy Division, November
EIA (Energy Information Administration), International Energy Outlook, 2011 September.
Fuchs, W. and A. Skrzypacaz (2007) Bargaining With Arrival of New Traders; University of Chicago, Working Paper.
Hoel, M. and J. Vislie (1987) Bargaining, Bilateral Monopoly and Exhaustibl Resources; In R. Golombek, Hoel, M. and J. Vislie, "Natural Gas Markets and Contracts", North Holland, Elsevier.
Hoel, M. and J. Vislie (1991) The European Gas Market as a Bargaining Game; Recent Modelling Approaches in Applied Energy Economics, Part of the series International Studies in Economic Modelling p 49-65.
IEA (Internantional Energy American), International Energy Outlook 2011.
Lemaire, J. (1991) Cooperative Game Theory And Its Insurance Applications; Wharton School, University of Pennsylvania, USA.Astin Bulletin, Vol. 21,No. 1.
Lo, W. (2007) Contractor Opportunistic Bidding Behavior and Equilibrium; Journal of Construction Engineering and Management