پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

ارتباط بین اندازه تحصیلات و شغل در ایران: کاربرد مدل وردوگو- وردوگو

نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی
2 دانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
3 کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
در چند دهه­ی­ اخیر، عرضه­ی­ نیرویِ کار تحصیل­کرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیده­ای هزینه بر برای اقتصاد محسوب می­شود که ضرورت بررسی این موضوع را نمایان می­سازد. دراین مقاله سعی شده استکه با روش میانگین تطابق تحقق یافته(RM)[1] و به کمک کدهای طبقه ­بندی مشاغل[2](ISCO) و با استفاده از داده­های طرح آمارگیری از ویژگی­های اجتماعی و اقتصادی خانوار سال1382 و به کمک مدل وردوگو وردوگو[3]بهبررسی بازده سال­های تحصیل، تحصیلات فرانیاز و فرونیاز در ایران بپردازیم. در این راستا متغیرهای دیگری همچون جنسیت، تأهل و مالکیت (به لحاظ دولتی و خصوصی بودن) نیز مورد بررسی قرار می­گیرد. نتایج تحقیق نشان می­دهد که، بازده هرسال تحصیلات رسمی به طور متوسط 3/9% می­باشد و در صورت برابر بودن تحصیلاتِ افراد، افرادی که تحصیلات فرانیاز دارند، در مقایسه با افرادی که تحصیلات­شان فرانیاز نیست، درآمد کمتری کسب می­کنند و افراد دارای تحصیلات فرونیاز، نسبت بهکسانی که تحصیلاتشان فرونیاز نیست، درآمد بیشتری کسب می­کنند. همچنین اثر تجربه بر درآمدِ افراد، مثبت اما با نرخی کاهشی مشاهده می­شود و نیز مشاهده می­شود که زنان و مجردها، درآمد کمتری نسبت به سایرین کسب می­کنند.
[1]. Mean Realized Matches [2]. International Standard Classification of Occupations [3].Verdugo, R., & Verdugo, N. (1989).
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Relationships between Education and Occupation in Iran: an Application of Verdugo-Verdugo Model

نویسندگان English

Mohsen Ebrahimi 1
Ali Akbar Gholizadeh 2
Amirhossein Alipour 3
1 Associate Professor in Economics, Kharazmi University
2 Associate Professor of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University
3 MA in Economics, Bu-Ali Sina University (E-mail: amalipoor@gmail.com
چکیده English

In the recent decades, supply of labor force has increased and caused overeducation in Iran. Overeducation is potentially costly for national economy. In this study, using mean realized match (MRM) method and applying International Standard Classification of Occupations (ISCO) based on socioeconomic characteristics survey data (2003), we study the returns on years of schooling, over-education and under-education in Iran by Verdugo-Verdugo model. In this way we use other variables like gender, marital status and ownership (public or private). We find that returns on yearly formal schooling is 9.3% on average. With the same education, the overeducated workers earn less than workers who are not overeducated; and the undereducated workers earn more than workers who are not undereducated. We also fine that experience has positive effect on earning by a decreasing rate; and females and singles earn less than the others.

کلیدواژه‌ها English

Overeducation
Undereducation
Verdugo-Verdugo model
ISCO classification
افشاری، زهرا(1377) بررسی اثر تحصیلات عالی و تجربه بر دریافتی­های شاغلان (بخش خصوصی- دولتی) در ایران با استفاده از مدل مینسر؛ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی درآموزش عالی، شماره17، صص78-59.
سوری، علی(1384) تفاوت دستمزد های دولتی و خصوصی در کارگاه‌های بزرگ صنعتی بر مبنای نظریه دستمزد کارآیی؛ مجله تحقیقات اقتصادی، شماره75، صص 137-131.
سوری، علی؛ ابراهیمی، محسن و حسینی دوست، احسان(1389) رابطه بهره­وری و دستمزد، با تأکید بر تحصیلات نیروی کار(مطالعه موردی صنعت ایران)؛ پژوهش نامه اقتصادی، سال دهم، شماره سوم، پاییز، صص329-311.
علمی، زهرا؛ کریمی پتانلر، سعید و کسرایی، سعید(1385) اثر آموزش بر درآمد افراد شهری در ایران با استفاده از روش مدل­های چندسطحی درسال 1382؛ مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 74، مرداد و شهریور، صص272-249.
کمیجانی، اکبر و علمی، زهرا(1384) اثر سرمایه انسانی بر درآمد؛ اقتصاد کشاورزی و توسعه، ویژه نامه بهره­وری و کارآیی، زمستان، صص123-91.
لشکری، محمد(1373) بازده آموزش،مقایسه بخش خصوصی و بخش دولتی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
هاشمیان اصفهانی، مسعود(1370) اثر درآمدی آموزش؛ پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
نادری، ابوالقاسم(1387) ارزیابی آثار مسایل انتخاب و درون زایی بر بازده آموزش: یک تحلیل تطبیقی؛ فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، سال دهم، شماره34، بهار، صص29-1.
 نادری، ابوالقاسم(1387) بازده آموزش عالی: ارزیابی آثار مسئله خود انتخابی و برنامه عمل؛ فصلنامه پژوهش­ و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره48، صص70-49.
Aina, C. and Pastore, F. (2012) Delayed Graduation and Overeducation: A Test of the Human capital Model versus the Screening Hypothesis;IZA, Discussion  paper, 6413.
Alba-Ramirez, A. and M. Blazquez (2002) Types of Job Match, Overeducation and Labour Mobility in Spain; in F. Buchel, A. de Grip and A. Mertens (eds.), Overeducation In Europe: Current Issues InTheory and Policy, Edward Elgar, Cheltenham.
Bauer, T.K. (2002)Educational mismatch and wages: a panel analysis; Economics of Education Review, 21: 221-229.
Buchel, F. (2002) The effects of overeducation on prodactivity in Germany, the firms’ viewpoint; Economics of  Education Review, 21: 263-275.
Buchel, F. and Van Ham, M. (2002) Overeducation, Regional Labour Markets and Spatial Flexibility; IZA, Discussion paper, 424.
Budria, S. and Moro-Egido, A.I. (2008) Education, Educational Mismatch, and Wage Inequality: Evidence for Spain; Economics of Education Review, 27: 332-341.
Chevalier, A. (2003) Measuring Over-education; Economica, August, 70: 509-531.
Dolton, P. and Silles, M. A. (2008) The effects of over-education on earnings in the graduate labour market.Economics of Education Review, 27(2): 125-139.
Dolton, P. and Vignoles, A. (2000) The incidence and effects of overeducation in the U.K. graduate labor market; Economics of Education Review, 19: 179-198.
Duncan, G., & Hoffman, S. (1981) The incidence and wage effects of overeducation;Economics of Education Review, 1: 75–86.
Ghignoni, E. (2012) Young workers’ overeducation and cohort effects in P.I.G.S countries versus the Netherlands: a pseudo-panel analysis; Rivista di Politica Economica, 1-3: 197-244.
Green, F. and McIntosh, S. (2007) Is there a Genuine Under-Utilisation of Skills Amongest the Over-qualified?; Applied Economics, 39, 04: 427-739.
Groot, W. and Maassen van den Brink, H. (2000) Overeducation in the labor market: A meta-analysis.Economics of Education Review, 19(2): 149–158.
Guironnet, J.P.(2008) The Impact of surplus Schooling on Earnings: Some Additional Findings II; Associatian Francaise de climetrie(AFC): 04-08.
Hartog, J. (2000) Overeducation and Earnings: Where Are We, Where Should We Go?;Economics of Education Review, 19: 131-147.
Hartog, J. and Oosterbeek, H.(1988) Education, Allocation and Earnings in the Netherlands: Overschooling?; Economics of Education Review, 7(2): 185-194.
Hung, C.Y.(2008) Overeducation and undereducation in Taiwan; Journal of Asian Economics, 19: 125-137
Kiker, B.; Santos, M. and de Oliveira, M. (1997) Overeducation and undereducation: evidence for Portugal; Economics of Education Review, 16(2): 111-125.
Leuven, E. and Oosterbeek, H. (2011) Overeducation and Mismatch in the Labor Market; IZA, Discussion  paper, 5523.
Lindley, J. (2009) The over-education of UK immigrants and minority ethnic groups:Evidence from the Labour Survey; Economics of Education Review, 28: 80-89.
Lindley, j. and McIntosh, S. (2009) A Panel Data Anaiysis of the Incidence and Impact of Over-education; Sheffield Economic Research, Paper Series, 2008009.
Linsley, I. (2005) Causes of Overeducation in the Australian Labour Market; Australian Journal of Labour Economics, 8(2): 121-143.
McGuinness, S. (2006) Overeducation in the labour market; Journal of Economic Surveys, 20(3): 387-418.
McGuinness, S. and Bennett, J. (2007)  Overeducation in the graduate labour market: A quantile regression approach; Economics of Education Review, 26: 521-531.
Naderi, A. & Mace, J. (2003) Education and earnings: A multilevel analysis, A case study of the manufacturing sector in Iran; Economics of Education Review, 22: 143-156.
Oliveira, M.M.; Santos, M.C. and Kiker, B.F. (2000) The role of human capital  and technological change in overeducation; Economics of Education Review, 19: 199-206.
Pecoraro, M. (2012) The incidence and wage effects of overeducation  using the worker’s self-assessment of skil utilization; IRES, discussion paper: 2012-14.
Rumberger, R. (1981) The rising incidence of overeducation in the U.S. labour market; Economics of Education Review, 1: 293-314.
Sattinger, M. (1993) Assignment models of the distribution of earnings; Journal of Economic Literature 31: 831-880.
Sicherman, N. (1991) Overeducation in the labor market; Journal of Labor Economics, 9(2): 101-122.
Spence, M. (1973) Job market signaling; Quarterly Journal of Economics 87(3): 355-374.
Thurow, L. C. (1975) Generating Inequality; New York: Basic Books.
Tsai, Y. (2010)Return to overeducation: A longitudinal analysis of the U.S.; Economics of Education Review, 29:  606-617.
Tsang, C.and  Levin, M.(1985) The Economics of Overeducation; Economics of Education Review 4(2): 93-104.
Verdugo, R., & Verdugo, N. (1989) The impact of surplus schooling on earnings: some additional findings;Journal ofHuman Resources, 24: 629-643.
Verhaest, D. and Omey, E. (2012) Overeducation, undereducation and Earnings: Further Evidence on the Importance of Ability and Measurment Error Bias; Journal of Labor Research, 33(1): 76-90.