پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران

نویسندگان
1 استاد گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
2 استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
3 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز بازار، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران است. برای این منظور داده‌های فصلی صنایع‌کارخانه‌ای ایران بر اساس طبقه‌بندی استاندارد بین المللی فعالیت‌های صنعتی (ISIC)[1] جمع‌آوری و با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)،[2] اثرات متقابل عناصر مختلف ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار، در رشته‌ فعالیت‌های مختلف صنعتی، طی سال‌های 86-1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه‌ای ایران با سطح تمرکز و سودآوری صنایع در بلندمدت ارتباط دارد، اگر چه نمی‌توان فرضیه عدم تأثیرگذاری تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری را بر تحقیق و توسعه رد کرد. با توجه به معنی‌داری ضرایب تعدیل متغیرهای ساختاری و عملکردی بازار در بردار همگرایی، فرضیه برونزایی ضعیف این متغیرها را نمی‌توان پذیرفت و لذا همان­گونه که تمرکز و سودآوری صنایع بر تحقیق و توسعه اثر بلندمدت دارند، از این عنصر نیز در بلندمدت اثرپذیر خواهند بود. از طرف دیگر،سطح تمرکز و سودآوری می‌‌توانند حدود50 درصد تغییرات نوآوری و تحقیق و توسعه را توضیح دهند، اما در بلندمدت سودآوری نسبت به تمرکز سهم بیشتری در توضیح این نوسانات دارد. لذا می‌توان گفت که در بلندمدت عنصر عملکرد بیشترین سهم در توضیح تغییرات عنصر رفتاری بازار را دارد که با دیدگاه مکتب شیکاگو سازگارتر است.
[1]. International Standard Industrial Classification [2]. Vector Error Correction Model
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Evaluation of Interaction Effects of Market Concentration, Profitability, R&D and Advertising in Iran’s Manufacturing Sector

نویسندگان English

Farhad Khodadad Kashi 1
Mansour Zarranezhad 2
reza yousefi 3
1 Associate Professor in Economics, Payame Noor University (PNU)
2 Professor of Economics, Shahid Chamran University
3 Assistance Professor of Economics, Payame Noor University
چکیده English

This paper aims to investigate the interaction effects among market concentration, profitability, research and development (R&D), and advertising in Iran’s manufacturing sector. For this purpose, the quarterly data on Iran’s manufacturing sector was gathered in ISIC (International Standard Industrial Classification) codes, then the interaction effects of structure, conduct and performance was analyzed for industrial groups by Vector Error Correction Models (VECM) over the period 1996-2007. The results show that innovation and R&D are related to concentration, profitability and advertising within industries in the long-run. On the other hand, concentration and profitability explain 50% of variations in innovation and R&D; however, profitability, as a performance indicator, has the most effect on R&D activities in long run. Therefore, our finding is in line with Chicago-U.C.L.A theory.

کلیدواژه‌ها English

Structure-conduct-performance
Research and Development
Concentration
Profitability
Advertising
ابریشمی، حمید و مهرآرا، محسن (1381) اقتصاد سنجی کاربردی؛ انتشارات دانشگاه تهران.
خداداد کاشی، فرهاد (1385) ساختار و عملکرد بازار، نظریه و کاربرد آن در بخش صنعت ایران؛ مؤسسه مطالعات و پژوهشای بازرگانی.
خداداد کاشی، فرهاد (1389) اقتصاد صنعتی؛ تهران: انتشارات سمت.
صدرائی، احمد و پورنعمتی، سعیده (1390) بررسی ارتباط میان ساختار بازار و سودآوری در صنایع کارخانه‌ای ایران؛ فصلنامه تحقیقات اقتصادی، شماره97.
عباسی‌نژاد، حسین و تشکینی، احمد (1389) اقتصاد سنجی کاربردی؛ انتشارات نورعلم.
مرکز آمار ایران، آمار کارگاه‌های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر؛ سال‌های مختلف.
نوفرستی، محمد (1378) ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی؛ تهران: انتشارات رسا.
یوسفی، محمد قلی (1382) اقتصاد صنعتی؛ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
یوسفی‌حاجی‌آباد، رضا (1391) بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه‌ای ایران؛ رساله دوره دکتری، دانشگاه پیام نور.
Aghion, P. and Griffith, R. (2005) Competition and Innovation: Av Inverted U Relationship; Warton, Working Paper 9269.
Aghion, P.; Bloom, N.; Blundell, R.; Griffith, R. and Howitt, P. (2005) Competition and Innovation: An inverted U relationship; Quarterly Journal of Economics, Vol. 2.
Aghion, P.; Dewatripont, M., and P. Rey (1999) Competition, Financial Discipline, and Growth; Review of Economic Studies, Vol. 59.
Aghion, P.; Harris, C.; Howitt, P. and J. Vickers (2001) Competition, Imitation and Growth with Step-by-Step Innovation; Review of Economic Studies, Vol. 68.
Aghion, P., and P. Howitt (1998) Endogenous Growth Theory; Cambridge: MIT Press.
Aghion, P., and Howitt (1992) A Model of Growth through Creative Destruction; Econometrica, Vol. 60.
Aghion, P., and P. Howitt (2001) Institutional Complementarily and the Design of Competition Policy.
Ahn, R. (2002) Competition, Innovation and Productivity Growth: A Review of Theory and Evidence; Economics Department OECD, Working Papers No. 317.
Arrow, K. (1975) Economic Welfare and the Allocation of Resources to Inventions; American Economic Review, Vol. 57.
Blundell, A., and Williams, B. (1999) Market Structure and Drug Innovation; MPRA Paper No. 1621.
Cherch, W. (2000) R & D, Market Structure and Profits; The Review of Economics and Statistics, Vol. 86, No. 4.
Dasgupta, P. and Stiglitz, J. (1980) Industrial Structure and the Nature of Innovative Activity; Economic Journal, Vol. 90.
Delerome, C.; Kamerschen, R.; Peter, G. and Ford, L. (2002) Structure, conduct and performance: a simultaneous equations approach; Applied Economics, Vol. 34.
Demsetz, H. (1973) Industry structure, market rivalry and public policy; Journal of Law and Economic, Vol. 71, No. 2.
Galbraith, J. K. (1967) New Industrial State; Andre Deutsch, London
Geroski, P. (1995) Market Structure, Corporate Performance and Innovative Activity; Oxford: Oxford University Press.
Green, W. (2000) Econometric Analysis; Prentice-Hall.
Griffith, R. (2001) Product market competition, efficiency and agency costs: an empirical analysis; IFS Working Paper W02/04.
Haruyama, T. (2006) An Inverted U Relationship between Competition and Innovation; Review of Economic Studies, Vol. 68.
Haruyama, T. (2006) An Inverted U Relationship between Competition and Innovation: A Revisit Graduate School of Economics; Kobe University, Rokkodai.
Hashmi, A. and Biesebroeck, J. (2009) Market Structure and Innovation: A Dynamic Analysis of the Global Automobile Industry; NBER Working Papers 15959, National Bureau of Economic Research, Inc
Joshi, A. and  Hanssens, D. (2008) Advertising Spending, Competition and Stock Return; Journal of Business Research, Vol. 50.
Hashmi, A. and Biesebroeck, J. (2010) Market Structure and Innovation: A Dynamic Analysis of the Global Automobile Industry; Department of Economics, University of Toronto and NBER.
Johanston, J. (1998) Econometric Methods; McGraw-Hill.
Judge, G. et al. (1988) Introduction to the theory and Practice of econometrics; John Wiley and Sons.
Kamien, M. & Schwartz, N. (1982) Market structure and innovation; Cambridge University Press.
Kementa, J. (1971) Elements of Econometrics; Macmillan.
Lanain, R. and Martin, S. (1986) Testing The S Schumpeterian Model and Innovation Activities; Federal Reserve Bank of Philadelphia.
Lutkepohl, H. (2005) New Introduction to Multiple Time Series Analysis; Springer Press.
Martin, S. (1979) Mareket Structure and Research and Development; Quarterly of Economic Review, Vol. 26, No. 1.
Scherer, F. (1967) Market structure and the employment of scientists and engineers.
Scherer, F. (1980) Industrial Market Structure and Economics Performance, Boston: Houghton Mifflin Company.
Schumpeter, J. (1950) Capitalism, Socialism and Democracy; Harper, New York, 3 edition.
Sutton, C .(1974) Advertising, Concentration and Price-Cost margin; Journal of Political Economy