پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

عوامل مؤثر در توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان
1 دکترای اقتصاد، استاد پژوهشگاه علوم انسانی ایران
2 دکترای مدیریت استراتژیک، رئیس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران
چکیده
مطالعه حاضر به معرفی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران می پردازد. از آنجا که با ابلاغ سیاست­های کلی برنامه پنجم توسعه، سیاستگذاران کشور به تدوین برنامه توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در بند 29 آن فراخوانده شدند، تبیین حوزه موضوعی خدمات با فناوری بالا و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات آن در کشورمان هدف اصلی این مطالعه قرارگرفت. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی از میان جامعه آماری 555 عضوی مورد مطالعه، تعداد 255 نفر از طریق روشهای نمونه گیری گروه بندی شده و با انتساب متناسب انتخاب، سپس با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه، تشکیل گروه­های کانونی و پرسشنامه با ضریب پایایی 79 درصد، در قالب روش پژوهشی غیرآزمایشی پیمایشی، به استخراج عوامل و شاخص­های هدفگذاری شده پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) و از نرم افزار Lisrel بهره گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که الزامات پایه و عوامل مربوطه، الزامات کارآیی و رقابت‌پذیری و الزامات ماندگاری و عوامل مربوطه از عوامل اصلی مؤثر در توسعه صادرات با فناوری بالا در جمهوری اسلامی ایران بوده که 80 درصد تغییرات الزامات پایه،‌ 68 درصد الزامات رقابت پذیری و 84 درصد ماندگاری توسط مدل این تحقیق قابل احصاء است. همچنین در این مطالعه با توجه به یافته‌ها برخی پیشنهادات کاربردی و علمی ارائه گردیده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Factors Influencing on Development of High-Tech Services Exports in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان English

Mohammad Nahavandian 1
babak afghahi 2
1 Head office of I.R.I President. Ph.D. in Economics, Professor of the Humanities Research Institute of Iran
2 Ph.D. in Strategic Management, The former head of the Trade Promotion Organization of Iran
چکیده English

This study introduces the factors influencing on development of high-tech services exports (HTSE) in Iran. After communicating the overall policies of the fifth development plan, the national policy-makers were invited to formulating the exports development plan of high-tech services according to paragraph 29. This paper aimed to the explanation of high-tech services and identification of factors affecting HTSE. In this regard, by a review of literature, initially a sample with 255 people out of a statistical population with 555 members was selected using cluster sampling techniques, then the statistical data was gathered using documentary searches, interviews, formation the focus groups and completion the questionnaires with reliability coefficient of 79 percent. Finally, the factors and targeted indicators have been drawn out of a non-experimental survey design using structural equation modeling (SEM) in Lisrel software environment. The findings indicate that basic requirements and related factors, necessities of efficiency and competitiveness and sustainability as well as related components are of main factors affecting development promotion of high-tech exports in I.R.Iran. The model specified explains the 80 percent of changes in basic requirements, 68 percent of competiveness necessities, and 84 percent of sustainability needs.

کلیدواژه‌ها English

High-tech services
Service exports
Competitiveness
Sustainability
Knowledge-Based Economy
حقیقی محمد (1384) بازرگانی بین الملل؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول
خلیلی شورینی، سیاوش (1388) روشهای تحقیق در علوم انسانی؛ تهران: مؤسسه انتشارات یادواره کتاب، چاپ پنجم.
دلاور، علی (1388) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی؛ تهران: مؤسسه نشر ویرایش، چاپ سوم.
رحمان سرشت، حسین و محمدی نسب، مهدی (1389) الگوی تصمیم گیری راهبردی در رویکرد اسلامی؛ فصلنامه مطالعات دفاعی- استراتژیک، دانشگاه عالی دفاع ملی، سال دهم، شماره 39.
سرکیسیان، آلفرد (1384) سیاست تکنولوژی، اصول و مفاهیم؛ وزارت صنایع، مرکز صنایع نوین.
صادقی فروشانی، محمدرضا (1385) شناسایی عوامل مؤثر در مزیت رقابتی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور؛ مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
عابدینی، جواد (1388) پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تجاری کشورهای اسلامی آسیای جنوب غربی در بخش فناوری بالا: با تاکید بر سیاست‌های راهبردی برای ایران؛ طرح پژوهشی، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
علمی، محمد (1386) شرکت‌های دانش پایه و عوامل مؤثر در موفقیت آنها؛ تهران: انتشارات قلم آذین، چاپ اول.
کریمی، حسین (1386) جهانی شدن، رقابت پذیری و توسعه صادرات غیرنفتی: بررسی رابطه علت و معلولی در اقتصاد ایران؛ پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کمالی اردکانی مسعود و نصیری میترا (1383) تجارت خدمات در سازمان جهانی تجارت؛ تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
مهرگان، نادر و دهقانپور، محمدرضا (1389) صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی50 کشور توسعه یافته و در حال توسعه با استفاده از داده های تابلویی؛ چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران، تهران.
مبینی دهکردی علی و چگنی علی (1389) راهبردهای توسعه اعتماد به نفس ملی از دیدگاه امام خمینی (ره)؛ فصلنامه مطالعات دفاعی- استراتژیک،دانشگاه عالی دفاع ملی ،س 10، ش 39.
واعظ برزانی، محمد و همکاران(1386) نقش هزینه های تحقیق و توسعه در ارزش افزوده صنایع با فناوری بالا؛ تهران: انتشارات آذین، چاپ اول.
سایت بانک مرکزی ج. ا. ایران: www.cbi.ir
Bob, D. W. (2009) Strategy: Process, Content, Context (Third Edition) Thomson Learning Pub.
Cho, D. A. (2009) Characterizing International Competitiveness in International Business Research in International and Finance, in press. Corrector Proof .
D, A. W. (2009) CEO Charismaticgement of Man Leadership: Levels of Analysis effects; Academy of Management Review.
Eurostat(2010) 'High-technology' and 'knowledge based services' aggregations based on NACE Rev. 2
Group, S. (2010) The Iowa State University's Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT), Strategic Plan; Available from: URL: http://www.iastate.edu/strate gicplan .
Laia, J.R.; Apen, P.G. (1996) Sustainable competitive participation: A role for the federal government and the national laboratories Technology in Society, Vol. 18, Issue 4, Pages 467–476
Lall, S. (2011) Competitiveness indices and developing countries: an economic evaluation of the global competitiveness report.
M, D. R. (2010) Strategies for Technological Accumulation in Innovative Small and Medium-Sized Firms; In: Millman, T., Saker J. Growth & Development of Small High-Tech Business Proc; Symp. held at Cranfield School of Management.
Micheal, M. (2010) Managing Innovation and Enterpreneurship in Technology Firms; Wiley Interscience, New york.
O’Neill, Jim (2006) Goldman Institute, Global Economic Research,UNCTAD, November
Presley, A. R; L.E. Whitman; Donald H. Liles. (1998) A Methodology for Enterprise Performance Management; Proceeding of Second Annual Industrial Engineering Research Conference, Alberta.
Spewak, S. H. (2009) Enterprise Architecture Planning, Developing a Bluprint for Data, Application and Technology, John Wiley and Sons .
Tang, A. J. (2009) A Comparative Analysis of Architecture Frame work; School of Information Technology-Centre for Component Software and Enterprise Systems, Technical Report .
UNCTAD, UNCTAD stat (2010) Trade in services by category; annual report, 1980-2010.
World Bank Report (2010) E-COMMERCE AND DEVELOPMENT REPORT.
Yarmohamian MH, A. M. (2009) Strategic external and in internal Analysis of Azad Universit; Azad University .