پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

تحلیل اثرات تمرکززدایی مالی بر ارتباط متقابل رشد و توزیع عادلانه‌ی منابع مالی در استان‌های ایران (1380- 1386)

نویسندگان
1 استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
2 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
3 کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
چکیده
طی دهه‌های اخیر در جوامع مختلف، تمرکززدایی به‌عنوان ابزاری برای کارآمدتر کردن سیاست‌های بخش عمومی قلمداد شده است و هزینه‌ها و منافع متعددی در خصوص آن مطرح شده‌اند. هر سیاست تمرکززدایی سه بعد دارد که شامل تمرکززدایی سیاسی، تمرکززدایی اداری و تمرکززدایی مالی می‌شود. این مطالعه، تأثیر تمرکززدایی مالی را بر رابطه‌ متقابل بین رشد و تساوی منطقه‌ای در توزیع منابع مالی در استان های ایران با استفاده از رویکرد داده‌های تابلویی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نتایج، رابطه‌ غیر‌خطی میان تمرکززدایی مالی و رشد اقتصادی را تأیید می‌کنند. به این صورت که با افزایش تمرکززدایی مالی تا یک سطح مشخص، رشد اقتصادی افزایش و پس از آن به‌دلیل هزینه‌های ناشی از تمرکززدایی، رشد اقتصادی کاهش می‌یابد. چنین رابطه‌ای در خصوص تمرکززدایی مالی و توزیع عادلانه‌ منابع مالی نیز وجود دارد. بین دو سطح مشخص از تمرکززدایی، دو متغیر رشد و توزیع عادلانه خلاف جهت هم و در خارج از این دو سطح، در جهت هم حرکت می کنند. همچنین بین رشد و توزیع عادلانه‌ منابع مالی تقابل وجود دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analyzing the Effects of Fiscal Decentralization on Interaction between Growth and Equitable Distribution of Fiscal Resources in Provinces of Iran (2001-2007)

نویسندگان English

Morteza Sameti 1
Shekoofeh Farahmand 2
maryam moosavi 3
1 Professor of Economics, University of Isfahan, Email: Sameti@ase.ui.ac.ir
2 Assistant Professor of Economics, University of Isfahan, Email:
3 M.A. in Economics, University of Isfahan
چکیده English

During recent decades, decentralization has been regarded in various societies as an instrument for making public sector policies more efficient, and its numerous advantages and disadvantages have been discussed. Each decentralization policy has three dimensions including Political decentralization, Administrative decentralization and Fiscal decentralization. This paper evaluates the impact of fiscal decentralization on the interaction between economic growth and regional equity in the distribution of fiscal resources in provinces of Iran by using panel data method. The results verify a nonlinear relation between fiscal decentralization and economic growth, so that economic growth rises with fiscal decentralization increase to a specific level and then it decreases because of disadvantages of decentralization. There is a relationship between fiscal decentralization and equitable distribution of fiscal resources too. Growth and equitable distribution variables change in the opposite direction between two levels of decentralization, and move in the same direction out of this interval. There is also a tradeoff between growth and equitable distribution of fiscal resources.

کلیدواژه‌ها English

Local governments
Decentralization
Fiscal decentralization
Equitable distribution of fiscal resources
Panel Data
دادگر، یداله و پاسبانی صومعه، ابوالفضل (1383) مقایسه‌ متغیر کانونی در نظریه‌های عدالت آمارتیاسن، جان رالز و سید محمد باقر صدر؛  اقتصاد و جامعه، شماره‌2، صص 147-136.
دلیری چولابی، حسن و رنانی، محسن، (1387) اثر سرمایه اجتماعی بر رشد اقتصادی در استان های ایران؛ دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1380) قانون بودجه‌ سال 1380 کل کشور (مصوب مجلس شورای اسلامی)؛ بودجه‌ استان­ها، پیوست شماره‌ 2، معاونت امور پشتیبانی، مرکز مدارک علمی و انتشارات.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1382) قانون بودجه‌ سال 1382 کل کشور (مصوب مجلس شورای اسلامی)؛ بودجه‌ استان­ها، پیوست شماره‌ 2، معاونت امور پشتیبانی، مرکز مدارک علمی و انتشارات.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1383) قانون بودجه‌ سال 1383 کل کشور (مصوب 24/12/1382)؛ پیوست شماره‌ 2، بودجه‌ استانی، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1385) قانون بودجه‌ سال 1385 کل کشور؛ پیوست شماره‌ سه، بودجه‌ استانی، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1386) قانون بودجه‌ سال 1386 کل کشور (مصوب 24/12/1385)؛ پیوست شماره‌ سه، بودجه‌ استانی، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات.
سامتی، مرتضی؛ رنانی، محسن و معلمی، مژگان (1386) تمرکززدایی و منافع تشکیل دولت‌های محلی از منظر افزایش کارآیی؛ مجله‌ تحقیقات اقتصادی،  شماره‌78، صص 151-123.
فرزین‌وش، اسدا... ؛ صادقی شاهدانی، مهدی و غفاری‌فر، محمد (1388) تمرکز‌زدایی مالی و عملکرد اقتصادی آن؛ فصلنامه‌ پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، سال هفدهم، شماره‌ 49: 19-40.
فروغی‌پور، الهام (1385) بررسی همگرایی سیگما و بتا (مطلق) بین کشورهای عضو اوپک (آزمون فرضیه‌ سولو و سوان  (2004- 1970))؛ پژوهش‌نامه‌ بازرگانی، شماره‌ 39، صص 150-135.
معلمی، مژگان و سامتی، مرتضی، (1386) امکان سنجی تشکیل دولت‌های محلی در ایران و اثر آن بر رشد اقتصادی؛ دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
Brennan, G. and Buchanan, J. (1980) The Power to Tax Analytical Foundation of a Fiscal Constitution; Cambridge: Cambridge University Press.
De Mello, L. (2004) Can Fiscal Decentralization Strengthen Social Capital?; Public Finance Review, pp 3– 35.
Donohue, J. D. (1997) Disunites States; NewYork: Harper Collins Publishers.
Ezcurra, R. and Pascal, P. (2008) "Fiscal Decentralization and Regional Disparities: Evidence from Several European :union: Countries" Environment and Planning A 40(5) 1185 – 1201 .
Furniss, N. (1974) The Political Significance of Decentralization; Journal of Politics, Vol.36, No. 4.
Hendeson, J. V. (2002a) Marshall,s Scale Economies; Brown University Mimeo.
Hendeson, J.V. (2002b) Urbanization and Economic Growth: The So What Question; Brown University Mimeo.
Lessman, Ch. (2006) Fiscal Decentralization and Regional Disparity: A Panel Approach for OECD Countries; Info Working Paper, No. 25, pp 1-32.
Martinez-Vazquez, J. and Macnab, R. M. (2003) Fiscal Decentralization and Economic Growth; World development, Vol. 31, No. 9, pp 1597-1616.
Prudhomm, R. (1995) On the Dangers of Decentralization; The World Bank Research Observer, Vol.10, No. 2, pp 201-220.
Qiao, B. Vazquez, J. and Xu. Y. (2008) The Trade off  between Growth and Equity in Decentralization policy: Experience of China; Journal of Development Economics, Vol 86, pp 112-228.
Rodriquez-Pose, A. & Ezcurra, R. (2009) Does Decentralization Matter for Regional Disparities?; Working Paper Series in Economics and Social Science, pp1- 49, Available at:  http://Repec.imdea.org.
Rodriguez- Pose, A. & Ezcurra, R. (2010) Is Fiscal Decentralization Harmful for Economic Growth?: Evidence from OECD Countries; Working Paper Series in Economics and Social Sciences, Available at:  http://Repec.imdea.org.
Rondinelli. D. (1981) Government Decentralization in Comparative Perspective: Theory and Practice in Developing Countries; International Review of Administrative Science, Vol. 47 No. 2, pp 133 – 145.
Shah, A. (1998) Fiscal Federalism and Macroeconomic Governance: For Better Or for Worse?; World Bank Working Paper, 2005, Washington D.C.: 1-45, Available at:  http://Info. Worldbank.org.
Shah, A. and Thampson, T. (2004) Implementing Decentralized Local Governance: A Treacherous Road With Potholes, Detours and Closures; World Bank Policy Research Working Paper, No. 3353.
Thieben, U. (2000) Fiscal Federalism in Western European and Selected Other Countries: Centralization or Decentralization? What is Better for Economic Growth; Working Paper, Available at: www.diw.de, pp. 1- 42.
Thornton, J. (2007) Fiscal Decentralization and Economic Growth Reconsidered; Journal of Urban Economics, No. 61, pp 64- 70.
Tiebout, C. (1956) A Pure Theory of  Local Expenditures; Journal of Politcal Economy, Vol. 64, No. 5, pp 416- 424.