پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

تحلیل هزینه _ فایده آموزشهای فنی و حرفه ای در ایران (مراکز ثابت آموزشی)

نویسندگان
1 تهران ،دانشگاه تربیت مدرس
2 تهران،دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
منابع محدود هر کشور باید در جهت تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی آن کشور سوق داده شود. این امر مستلزم تخصیص بهینه عوامل تولید از قبیل نیروی کار و سرمایه می باشد. از آنجا که پایه قضاوت برای تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع کشور بویژه در کشورهای در حال توسعه که دارای مشکل کمبود منابع می باشند، باید بر مبنای نظری و روشهای علمی استوار باشد، لذا اطمینان از نرخ بازده اقتصادی سرمایه گذاری برای سیاستگذاری امری ضروری می باشد. بنابراین قبل از اقدام به هر نوع سرمایه گذاری، باید وضعیت بازدهی آن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا معین گردد که این سرمایه گذاری از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است یا خیر ؟
سرمایه گذاری در آموزش نیز به عنوان سرمایه گذاری در نیروی انسانی از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله سعی شده است ضمن شناسایی هزینه ها و منافع آموزش های مراکز ثابت سازمان فنی و حرفه ای در سه دوره کارگر ماهر، درجه یک و کارگر درجه دو، به وضعیت بازدهی این نوع آموزشها پرداخته شود. به همین منظور پس از بررسی متدلوژی تحلیل هزینه- فایده به شناسایی هزینه ها و فواید این نوع آموزشها پرداخته شد و سودآوری سرمایه گذاری در گروههای آموزشی با استفاده از روش تحلیل هزینه- فایده و از طریق نرخ بازده داخلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از محاسبات نشان می دهد که سرمایه گذاری در کلیه سطوح گروههای مورد بررسی پس از تعدیل اثر توانایهای فردی بر درآمد افراد و اثر تعدیلی اشتغال، دارای بازده اقتصادی مثبت و این بازده از نرخ بازده سرمایه گذاری متوسط (اوراق مشارکت) بیشتر است.

عنوان مقاله English

Cost-Benefit Analysis of Technical and Professional Trainings in Iran

نویسندگان English

hosein sadeghi 1
mohammad hosein sobhieh 2
alireza keshavarzi 2
1 tehran,tarbiat modares university
2 tehran,tarbiate modares
چکیده English

In general, the scarce resources are efficiently allocated to achieve the economic and social goals of an economy. This means the factors of production including labour force and capital stock must be allocated using rational and scientific approaches. This means investors need to be able to evaluate the cost-benefit of investment in order to make informed and efficient decisions.
In this article, we analyze the cost-benefit of technical and professional trainings in Iran. Three courses which comprise skilled labor force, first-class and second-class labor forces are considered in this study and then the cost-benefit methodology is employed. This methodology can be used in future cost-benefit studies of technical and professional trainings.
The result obtained from the analysis shows that the educational rate of return in all three courses is higher than the rate of return in the participation papers market in Iran. This result obtained after adjusting the effects of individual ability on their income and correcting the adjustment effects of employment.

کلیدواژه‌ها English

Cost-Benefit Analysis
Educational Rate of Return
Technical and Professional Trainings