پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

برآورد تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان مجموعه تاریخی پاسارگاد و تحلیل عوامل مؤثر بر آن: کاربرد روش ارزش گذاری مشروط (CVM)

نویسندگان
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
چکیده
این مطالعه با هدف برآورد تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان مجموعه تاریخی پاسارگاد با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط(CVM) و شناخت عوامل مؤثر بر آن صورت گرفت. برای این منظور اطلاعات مورد نیاز از طریق تکیمل پرسشنامه در میان شهروندان اصفهان، شیراز و مرودشت جمع آوری گردید. این اطلاعات شامل اطلاعات اقتصادی- اجتماعی بازدیدکنندگان، تمایل به پرداخت آنها و اطلاعات مورد استفاده در تابع تمایل به پرداخت بود. عوامل مورد استفاده در تخمین تابع تمایل به پرداخت شامل جنس، تحصیلات، شغل و سن پاسخ دهندگان، درآمد، بعد خانوار، تمایلات زیست محیطی، فاصله و متغیر بیانگر تورش نقطه شروع بود.
با توجه به داده های به دست آمده برای تمایل به پرداخت افراد که به صورت مقادیردامنه ای، شامل سطوح صفر، 50-20، 100-50، 150-100، 200-150 و300-200 هزار ریال بود از روشهای پروبیت رتبه ای و توبیت استفاده گردید. بر اساس یافته ها، متوسط تمایل به پرداخت برابر با 114530 ریال به ازای هر خانوار به دست آمد.
از میان عوامل یاد شده اثر جنس، بعد خانوار، فاصله و درآمد بر تمایل به پرداخت افراد حایز اهمیت آماری بود. در مورد متغیر جنس، مشخص شد که زنان در مقایسه با مردان از تمایل به پرداخت بالاتری برخوردار هستند. همچنین مشخص گردید افزایش بعد خانوار، فاصله و درآمد بر تمایل به پرداخت افراد اثر مثبت و معنی دار دارد. بر اساس تمایل به پرداخت افراد و تعداد بازدیدکنندگان، ارزش مجموعه در نزد بازدیدکنندگان داخل و مازاد مصرف کننده به ترتیب افزون بر 6640 و 6060 میلیون ریال برآورد گردید. بر اساس یافته های مطالعه، مشخص شد روش ارزش گذاری مشروط از تناسب خوبی برای ارزش گذاری کالاهای تاریخی برخوردار است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Estimating Visitors’ Willingness to Pay for the Pasargad Historical Palaces: Using Contingent Valuation Method

نویسندگان English

Zakaria Farajzadeh
Gholamreza Soltani
Mehdi Roustaei
Shiraz University
چکیده English

The aim of this study is to examine the main determinants of visitors' willingness to Pay (WTP) for the Pasargad Historical Palaces using contingent valuation method (CVM). To this end, the data are collected using questionnaire throughout a random sample of the citizens of Isfahan, Shiraz and Marvdasht. The data include socio-economic information and visitors' willingness to pay. The variables considered in the WTP model comprise gender, age, education, occupation, income, household size, environmental attitude and distance. Considering the characteristics of the data, the Probit and Tobit techniques are employed to estimate the model.
The empirical results indicate that the average visitors’ willingness to pay is 114530 Rials. Moreover, the results confirm that the gender, household size, distance and income have statistically significant effects on visitors’ willingness to pay. However, the results show that the women are more likely to pay more than men. Based on the individuals willingness to pay and the number of visitors, the value of Pasargad Palaces from the point of view of the domestic visitors and consumption surplus exceed to 6640 and 6060 million Rials, respectively.

کلیدواژه‌ها English

O53
Continent Valuation
willingness to pay
Pasargad Historical Palaces
Iran JEL Classification: Q57