پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

ارائه مدل ریاضی جهت اندازه‌گیری بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی

نویسندگان
1 تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده فنی و مهندسی- گروه عمران
2 تهران- پژوهشکده حمل و نقل- بخش اقتصاد حمل و نقل
چکیده
فرآورده‌های نفتی با ارزش‌ترین کالای صادراتی کشور محسوب می‌شود. مقدار مصرف داخلی کشور از تولید نفت خام حدود 30 درصد می‌باشد . این امر برای کشوری همچون ایران که به شدت متکی به درآمدهای نفتی است بسیار اهمیت دارد. یکی از مصرف کنندگان عمده سوخت در کشور بخش حمل و نقل می‌باشد. هدف اصلی این مقاله اندازه‌گیری و تخمین بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی کشور با استفاده از آمارهای موجود طی سالهای 82-1350 می‌باشد.
در برآورد بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی از داده‌های سری زمانی استفاده شده است و موضوع پایایی و هم انباشتگی متغیرها مد نظر قرار گرفته و بررسی شده است. در این مرحله ابتدا، مرتبه جمعی بودن متغیرهای الگو و سپس ساختار الگو و تعداد وقفه‌های بهینه ، مشخص می‌شوند. در گام بعدی، تعداد بردارهای هم انباشتگی الگو تعیین شده و در نهایت، با اعمال قیود مورد نظر، تابع بهره وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی برآورد می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

A Mathematical Model for Measuring Fuel Productivity in Land Transportation

نویسندگان English

Mahmoud Saffarzadeh 1
Abdolreza Rezaee Arjroody 2
Parisa Bazdar Ardebili 2
1 tarbiat modares university
2 pazhoheshkade haml va naghl
چکیده English

In Iran, oil products are the most valuable export, 30% of which (Crude Oil) is used domestically every year. Countries like Iran depend heavily on oil revenues. One of the main sectors for consumption of crude oil in Iran is the transportation Industry. This paper aims to measure and estimate fuel productivity in land transportation in Iran using available data from 1973-2003.
The function of fuel productivity is estimated using time series analysis, and the co-integration with stationary variables have been accounted and analyzed. At this stage, initially the co-integration variables of the model are known, and then, the structure of the model and the number of optimal orders are identified. The next step however, determines the number of co-integration vectors of the model which eventually with some restrictions estimate the fuel productivity function within the land transportation sectors e.g. rail and road.

کلیدواژه‌ها English

Productivity
Land Transportation
Fuel
Vector Auto Regression Model