پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

توزیع اندازه بنگاه‌‌های صنایع تولیدی و روند تغییرات آن

نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
2 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
بنگاه های اقتصادی اگرچه با اندازه هایی کاملاً متفاوت به بازار وارد می شوند، اما واقعیت های موجود نمایانگر آن است که با گذشت زمان، توزیع اندازه بنگاه های جدیدالورود به فعالیت اقتصادی، از پراکندگی به همگنی بیشتر می گراید. این موضوع در ادبیات اقتصاد صنعتی با عنوان دینامیزم صنعتی شناخته شده است. در این حوزه و میان دیدگاه های متفاوتی که می کوشد تغییر در توزیع اندازه را با گذشت زمان توضیح دهد، دیدگاه یادگیری بر اساس تجربه[1] دیدگاهی غالب است که بر اساس آن بنگاه های اقتصادی با هر اندازه ای به فعالیت وارد شوند، با گذشت زمان یاد خواهند گرفت که اندازه ای که آنها می توانند در بلندمدت در بازار باقی بمانند، چه میزان است. در این میان، بنگاه هایی که نتوانند در زمانی معقول به چنین یادگیری دست یابند، مجبور خواهند بود که از بازار خارج شوند. از این رو، بررسی نحوه توزیع اندازه بنگاه های اقتصادی در زمان ورود و تعدیل آن با گذشت زمان، موضوعی است که از هر حیث اهمیت یافته و نه تنها می تواند برای بنگاه های جدیدالورود کاربردی اساسی داشته باشد، بلکه می تواند با کاهش زمان تعدیل برای بنگاه های موجود، امکان بقای آنها را در بازار افزایش دهد. بر این اساس، بررسی این موضوع که تاکنون در اقتصاد ایران کمتر بدان توجه گردیده، موضوع اساسی این مقاله را تشکیل داده و بررسی آن در صنایع تولیدی ایران با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، کانون تمرکز این مقاله با استفاده از داده های بنگاه های صنعتی، جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران طی دوره ای ده ساله می باشد.
نتایج حاکی است که متوسط اندازه بنگاه های جدیدالورود در صنایع مورد بررسی، کوچکتر از این متوسط در بنگاه های موجود در صنایع مذکور بوده است. به عبارت دیگر و همسو با مطالعات انجام شده، بنگاه های اقتصادی صنایع تولیدی ایران نیز در مقایسه با بنگاه های موجود در اندازه هایی کوچکتر متولد می شوند. علاوه بر آن، پراکندگی گسترده اندازه این بنگاه ها در زمان ورود در اکثر صنایع با یادگیری طی دوره کاهش یافته و به سمت همگنی بیشتر و تعدیل اندازه گرایش یافته، همچنین نتایج نشان دهنده آن است که اگرچه در قریب به اتفاق صنایع منتخب مورد بررسی، متوسط اندازه بنگاه های جدیدالورود باقیمانده تا پایان دوره افزایش یافته، اما شدت افزایش در بین این بنگاه ها در سه گروه بنگاه (با اندازه ای کوچکتر از متوسط، نزدیک به متوسط و بزرگ تر از اندازه متوسط صنعت) قابل تفکیک است.
متوسط رشد اندازه بنگاه های در دامنه میانی، حدود نصف رشد گروه کوچکتر است، در حالی که این رشد برای بنگاه های در گروه بزرگتر حدود نصف گروه قرار گرفته در دامنه نزدیک به متوسط اندازه صنعت است. این موضوع به عنوان اساسی ترین یافته های بررسی دینامیزم صنعتی در اقتصاد ایران، نشان دهنده آن است که بر خلاف معمول، معیار کوچک و متوسط می تواند متناسب با نوع صنعت تغییر یافته و یا تحت تأثیر زمان قرار گیرد. بنابراین، اطلاق تعریفی مطلق برای مفهومی متغیر (بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ) با توجه به یافته های این پژوهش چندان منطقی به نظر نمی رسد.



[1]. Learning by doing
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Process of Changes in Size Distribution of Manufacturing Firms in Iran

نویسندگان English

Mohammad Ali Feizpour 1
Saeede Radmanesh 2
1 Scientific Board Member, Faculty of Economics, Management and Accounting,Yazd University
2 M.A. in Economic Systems Planning , Shahid Beheshti University
چکیده English

Although many firms enter into the market in completely different sizes, recent facts show that the size distribution of new-entrant firms tend to more homogeneity than disparity over time. This is known as industrial dynamics in the literature of industrial economics. The dominant view in this area is learning by doing, in which firms can enter into an activity at any sizes. However, they will learn over time that which size of the market is effective enough to enable them to remain in the market in the long run to give them the chance to adjust their size. Meanwhile, firms that failed to learn it in a reasonable time will have to exit the market. Therefore, the most significant objective of this paper is to review the way of size distribution in firms in arrival time and its adjustment over time in Iran that is not so far taken into consideration well. This subject can have prestigious application for new-entrant firms as well as increasing their lifetime in the market by decreasing adjustment time for incumbent firms. A descriptive-analytical method has been applied for doing this research. The industrial firm data collected by Statistical Center of Iran (SCI) in ten consecutive years are also used for this purpose. The results indicate that the average size of new-entrant firms is smaller than that of incumbent ones. In other words, manufacturing firms in Iran are born smaller in size in comparison with incumbent firms. Additionally, broad size dispersion of the firms at arrival decline during the learning by doing in most industries and tend to more homogenous size distribution. The results have also revealed that although in most selected industries the average size of new entrants has been increased, the intensity of increase is separable in three groups: 1. firms smaller than industry average, 2. firms with close size to the average industry size and 3. firms larger than industry average. Average growth of firm size located in the middle range (group 2) is about half of this measure toward group 1. However, average growth of firm size located in larger groups (group 3) is about half of this measure toward the group 2. This subject as the most essential findings of the industrial dynamics in the economy of Iran indicate that -unlike the usual- small and medium criterion could be modified to suit the type of industry or be influenced by time. Finally, the findings of this research imply that applying absolute definition for a variable conception (small, medium and large firms) cannot be considered rational.

کلیدواژه‌ها English

D21
L22
L11
Firm Size Distribution (FSD)
Industry dynamics
Iranian manufacturing industry JEL Classification: D21
N65
خداداد کاشی، فرهاد (1385) ساختار و عملکرد بازار، نظریه و کاربرد آن در بخش صنعت ایران؛ مؤسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی، چاپ دوم.##
رادمنش، سعیده (1389) تعیین اندازه بهینه بنگاه و عوامل مؤثر بر آن؛ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی. .##
فیض پور، محمدعلی و محمودی، وحید (1386) ترکیب جنسیتی و رشد اشتغال بنگاه های تعاونی: شواهدی از بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی بخش تعاون طی برنامه دوم توسعه؛ مطالعات زنان، سال پنجم، شماره دوم: 54- 33. .##
Angelini, P. and A. Generale (2008) On the Evolution of Firm Size Distributions; American Economic Review 98(1): 426–438. .##
Besanko, D.; U. Doraszelski et al. (2005) Working Paper: "Learning-by-Doing, Organizational Forgetting and Industry Dynamics"..##
Carree, M. and R. Thurik (1991) Recent Developments in the Dutch Firm-Size Distribution; Small Business Economics 3(4): 261-268. .##
Coad, A. (2010) The Exponential Age Distribution and the Pareto Firm Size Distribution; J Ind Comet Trade 10: 389-395. .##
Doi, N. and M. Cowling (1998) The Evolution of Firm Size and Employment Share Distribution in Japanese and UK Manufacturing: A Study of Small Business Presence; Small Business Economics 10(3): 283-292. .##
Ericson, R. and A. Pakes (1995) Markov-Perfect Industry Dynamics: A Framework for Empirical Work; The Review of Economic Studies 62(1): 53-82. .##
Geroski, P. A. (1995) What do we know about entry?; International Journal of Industrial Organization 13: 421-440. .##
Geroski, P. A., R. T. Masson et al. (1987) The dynamics of market structure; International Journal of Industrial Organization 5: 93-100. .##
Geroski, P. A. and M. Mazzucato (2001) Modeling the dynamics of industry populations; International Journal of Industrial Organization 19: 1003–1022. .##
Ijiri, Y. and H. A. Simon (1974) Interpretations of Departures from the Pareto Curve Firm-Size Distributions; The Journal of Political Economy 82(2): 315-331. .##
Jovanovich, B. (1982) Selection and the Evolution of Industry; Econometrica 50(3): 649-670. .##
Lyons, B. (1980) A New Measure of Minimum Efficient Plant Size in UK Manufacturing Industry; Economica, New Series 47(185): 19-34. .##
Lotti, F. and E. Santarelli (2004) Industry Dynamics and the Distribution of Firm Sizes: A Nonparametric Approach; Southern Economic Journal 70(3): 443-466. .##
Pagano, P. and F. Schivardi (2003) Firm Size Distribution and Growth; Scandinavian Journal of Economics 105(2): 255-274. .##
Simon, H. A. and C. P. Bonini (1958) The Size Distribution of Business Firms; The American Economic Review 48(4): 607-617. .##
Wagner, J. (1994) The Post-Entry Performance of New Small Firms in German Manufacturing Industries; The Journal of Industrial Economics 42(2): 141-154. .##
Weintraub, G. Y., C. L. Benkard et al. (2008) Markov Perfect Industry Dynamics with Many Firms; Econometrica 76(6): 1375-1411. .##