پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پویایی رشد بنگاه ها در صنعت بیمه ایران

نویسنده
بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز
چکیده
رویکرد سنتی به موضوع اندازه بنگاه و نرخ رشد آن، بر مبنای تحلیل ایستای مقایسه ای استوار است. لذا موضوع تغییرات رشد را طی زمان در نظر نمی گیرد. بر اساس رویکرد سنتی نظریه بنگاه، بنگاه ها یا در سطح اندازه بهینه قراردارند و یا اگر در این سطح قرار ندارند، فرض می شود که به رشد ادامه می دهند تا به سطح بهینه برسند.
این مطالعه، رویکردی پویا را برای بررسی ارتباط بین اندازه بنگاه و نرخ رشد آن برای بنگاه های حاضر در صنعت بیمه طی سال های 1382 الی 1388 اتخاذ نموده است.
در این مطالعه دو روش برای بررسی اعتبار نظریه گیبرات در صنعت بیمه ایران به کار گرفته شده است. در روش اول، موضوع استقلال دو ویژگی مهم بنگاه ها شامل اندازه و رشد بررسی می شود. روش دوم، مبتنی بر رگرسیون داده های تلفیقی (تابلویی) است.
نتایج این مطالعه، اعتبار نظریه گیبرات را قویا رد می کند و نشان می دهد بنگاه های کوچک رشد سریع تری را نسبت به بنگاه های بزرگ تجربه نموده اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Firm growth dynamics in Iranian insurance industry

نویسنده English

Ahmad Sadraei Javaheri
Department of Economics, Shiraz University Sadraei@Shirazu.ac.ir
چکیده English

Traditional approach to the firm size and its growth rate is based on comparative statics analysis and it does not really deal with the dynamics of growth. This paper takes a dynamic approach to investigate the relationship between firm size and its growth rate for Iranian insurance firms during 2003-2009. The study applies two ways to verify the validity of Gibrat's law in Iranian insurance industry. First way is to consider the independence of two important attributes of firms including firm size and growth rates. The second way is based on panel regression estimation. The results of the study reject the validity of Gibrat’s law and indicate the fact that small firms grow faster than their larger counterparts.

کلیدواژه‌ها English

Firm Size Distribution
firm growth
panel regression
insurance firms
Alex Coad, (2009), The Growth of Firms, Edward Elgar Press, U.K.
Audretsch, D. B., L. Klomp, E. Santarelli and A. R. Thurik (2004), "Gibrat's Law: Are the Services Different?', Review of Industrial Organization, 24(3), 301-324.
Becchetti, L. and G. Trovato (2002), "The Determinants of Growth for Small and Medium Sized Firms", Small Business Economics, 19(3), 291-306.
Dunne, P. and A. Hughes (1994), "Age, Size, Growth and Survival: U.K. Companies in the 1980s”, Journal of Industrial Economics, 42(2), 1 15-140.
Edward W. Frees, (2004), “Longitudinal and Panel Data Analysis and Applications in the Social Sciences”, Cambridge University Press.
Feizpour. M. A., Mahmoudi V., Soltani E., (2010), “The Validity Of Gibrat’s Law: Evidence From Manufacturing Industry In Iran: 1995-98” International Business & Economics Research Journal, Volume 9, Number 2, 33 – 36.
Fotopoulos, G. and H. Louri (2004), "Corporate Growth and FDI: Are Multinationals Stimulating Local Industrial Development?" Journal of Industry, Competition and Trade, 4(2), 163-189.
Gopal K. Kanji (2006), 100 Statistical Tests, 3rd Edition, SAGE Publications Ltd.
Hart, P. E. and S. J. Prais (1956), "The Analysis of Business Concentration: A Statistical Approach", Journal of the Royal Statistical Society, 119 (part 2, series A), 150-191.
Hymer, S. and P. Pashigian (1962), "Firm Size and Rate of Growth", Journal of Political Economy, 70(4), 556-569.
Johansson, D. (2004), "Is Small Beautiful? The Case of the Swedish IT Industry", Entrepreneurship & Regional Development, 16(3), 271 -287.
John Lipczynski, John Wilson and John Goddard (2005), Industrial Organization; Competition, Strategy, Policy, 2nd  Edition, Pearson Education. 
Machado, J. A. F. and J. Mata (2000), "Box-Cox Quantile Regression and the Distribution of Firm Sizes", Journal of Applied Econometrics, 15(3), 253-274.
Piergiovanni, R., E. Santarelli, L. Klomp and A. R. Thurik (2003), "Gibrat's Law and the Firm Size Firm Growth Relationship in Italian Services", Revue d'Economie Industrielle, 102, 69-82.
Wagner J. (1992), "Firm Size, Firm Growth, and Persistence of Chance: Testing Gibrat's law with Establishment Data from Lower Saxony, 1978-1989", Small Business Economics, 4(2), 125-131.