پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

تأثیر سیاست‎های دولت بر میزان تورم در ایران: کاربردی از فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی

نویسندگان
1 . دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
2 استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
امروزه سیاستگذاران و اقتصاددانان، انتظارات عقلایی را به طور وسیع در سیاست های پولی، مالی و تنظیمی مورد استفاده قرارمی دهند تا عملکرد اقتصادی کشورشان را بهبود بخشند. در تعدادی از الگوهای مرتبط با این سیاست ها، انتظارات با فرض عقلاییبودن و داشتن اطلاعات کامل در زمینه علم اقتصاد پایه گذاری شده است. اما در واقع فعالان اقتصادی درباره تعدادی از پارامترهای این مدل ها اطلاعات کافی و کاملی ندارند. این پارامترهای نامعلوم را می توان در طول دوره فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی تخمین زد.
در این مطالعه، تأثیر سیاست های دولت بر تورم بر مبنای انتظارات عقلایی تحت فرایند یادگیری، الگوسازی شده است. دادههای مورد استفاده در این مطالعه از بانک مرکزی ایران (1388-1368) و همچنین از برنامههای توسعه اقتصادی ایران گرفته شده است.
نتایج مطالعه نشان داد که تورم موجود در کشور، بیشتر از ساختار اقتصاد کشور و سیاستهای دولت ناشی میشود و انتظارات تورمی مردم سهم ناچیزی در آن دارد. همچنین بر اساس نتایج حاصله فرایند یادگیری در ایران به سمت انتظارات عقلایی همگرا خواهد شد، لذا سیاستهای اتخاذی توسط دولت برای کاهش تورم و افزایش اشتغال، ناکارآمد میباشد و پیشنهاد میشود که دولت از سیاستهای غیرمنتظره و ناگهانی جهت مؤثر واقع شدن برنامههای خود استفاده کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Impact of Government Policies on the Inflation Rate in Iran: an Application of Learning Process in the Framework of Rational Expectations

نویسندگان English

Kazem Farahmand Gelyan 1
Nasser Shahnoushi 2
1 Master Student of Agricultural Economics, Ferdowsi University of Mashhad (kazem.farahmand@yahoo.com)
2 Professor of Agricultural Economics, Ferdowsi University of Mashhad (Shahnoushi@um.ac.ir)
چکیده English

Today, policymakers and economists use widely rational expectations (RE) in monetary, financial and regulatory policies to improve their country economic performance. In some of the pertinent models to these policies, expectations have been formed by assuming rationality and full information on economics. Indeed, economic agents have no perfect information about some parameters of these models. These unknown parameters can be estimated in the form rational expectations during learning process. In this research, the impact of government policies on the inflation rate has been modeled on the basis of rational expectations under learning process. Data has been gathered from Central Bank of Iran (CBI) and Iran’s economic development plans over the period 1989-2009. Results show that current inflation in the country originates mainly from economy structure and government policies, so share of public inflationary expectations is negligible. In addition, the learning process in Iran will converge to rational expectations, thus government policies for reducing inflation and increasing employment are inefficient. It is recommended that government adopt unanticipated and sudden policies to be effective its plans.

کلیدواژه‌ها English

Monetary policy
Rational expectations
Kalman filter
Inflationary expectations
State space model
Learning Process
برادران شرکاء، حمیدرضا و ابراهیم زاده رودگر، علی(1387). مقایسه پویایی های نرخ ارز تحت انتظارات تطبیقی، انتظارات عقلایی و یادگیری تطبیقی، فصلنامه بصیرت، سال پانزدهم، شماره 39: 32-1.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ترازنامه بانک مرکزی، سالهای مختلف.
برنامه های توسعه عمرانی- اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، برنامه های دوره های اول، دوم، سوم و چهارم.
خلیلی عراقی، منصور؛ شکوری، حامد و زنگنه، محمد(1388). تعیین قاعده بهینه سیاست پولی در اقتصاد ایران با استفاده از تئوری کنترل بهینه؛ مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 88: 94-69.
طاهری فرد، احسان و موسوی آزاد کسمایی، افسانه (1387). اثر بخشی سیاست پولی بر متغیرهای کلان اقتصادی در ایران؛ مجله تحقیقات اقتصادی. شماره 83: 162-137.
طباطبائی یزدی، رویا (1370). بررسی تورم به روش معادلات همزمان با تأکید بر انتظارات تورمی؛ رساله کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ، دانشکده اقتصاد.
عمادزاده، مصطفی؛ صمدی، سعید و حافظی، بهار (1383). بررسی عوامل (پولی و غیر پولی) مؤثر بر تورم در ایران در دوره 1382-1338؛ پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال پنجم، شماره 19: 52-33.
نصر اصفهانی، رضا؛ اکبری، نعمت الله و بیدرام، رسول (1384). محاسبه شکاف تولید ناخالص داخلی فصلی و تأثیر عوامل اسمی بر آن در ایران رهیافت خودرگرسیون برداری(VAR)؛ فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال هفتم. شماره 22: 68-43.
Ahumada, H., and Garegnani, M. L. (1999). Hodrick-Prescott Filter in Practice: 1-25
Aoki, K., and Nikolov, K. (2006). Rule-based monetary policy under Central Bank learning; In: Clarida, R., Frankel, J., Giavazzi, F., West, K. (Eds.), International Seminar on Macroeconomics 2004, NBER.
Argov, E., Binyamini, A., Elkayam, D., and Rozenshtrom, I. (2007).“A Small Macroeconomic Model to Support Inflation Targeting in Israel; MPRA Paper No. 4784 posted 07.  Online at:http://mpra.ub.uni-muenchen.de/4784/.
Basdvant, O. (2005). Learning process and rational expectations: An analysis using a small macro-economic model for New Zealand; Economic Modeling 22: 1074 – 1089.
Bullard, J. B., and Mitra, K. (2002). Learning about monetary policy rules; Journal of Monetary Economics 49 (6):1105–1129.
Evans, G., and Honkapohja, S. (2001). Learning and Expectations in Macroeconomics; Princeton: Princeton University Press.
Evans, G.W., and Honkapohja, S. (2003a). Expectations and the stability problem for optimal monetary policies; Review of Economic Studies 70: 807–824.
Evans, G.W., and Honkapohja, S. (2003b). Adaptive learning and monetary policy design; Journal of Money Credit and Banking 35: 1045–1072.
Ferrero (2008). Heterogeneous Expectations, Adaptive Learning, and Forward-Looking Monetary Policy; Reserve Bank New Zealand, Discussion Paper Series; ISSN: 1177-7567
Giannitsarou, C. (2003). Heterogeneous learning; Review of Economic Dynamics 6: 885–906.
Hall, S., Robertson, D., and Wickens, M. (1993). How to measure convergence with applications to EC countries; CEF Discussion paper: 19-93.
Harvey, A.C. (1994). Forecasting, structural Time Series models and the kalman filter; Cambrige University Press.
Hamilton, James D. (1994). Time Series Analysis; Princeton University Press.
Kalman, R.E. (1960). A New approach to linear filtering and prediction problems; Journal of Basic Engineering, Transactions ASME, Ser.D, Vol. 82:35-45.
Kalman, R.E., and Bucy, R.S. (1961). New results in linear filtering and prediction theory; Journal of Basic Engineering, Transactions ASME, Ser.D, Vol. 83 :95-108.
Orphanides, A., and Williams, J.C. (2004). Imperfect knowledge, inflation expectations, and monetary policy; In: Bernanke, B., Woodford, M. Eds., The inflation-targeting debate, Chicago; University of Chicago Press: 201–234.
Orphanides, A., and Williams, J.C. (2005). Inflation scares and forecast-based monetary policy; Review of Economic Dynamics 8 (2): 498–527.
Orphanides, A., and Williams, J. C. ( 2007). Robust monetary policy with imperfect knowledge; Journal of Monetary Economics 54: 1406-1435.
Plantier, L.C., and Scrimgeour, D. (2002). Estimating a Taylor Rule for New Zealand with a time-varying neutral real rate; Discussion Paper – Reserve Bank of New Zealand .
Roberts, J.M. (1997). Is inflation sticky?; Journal of Monetary Economics 39 (4): 176 – 196.
St.Aubyn, M. (1996). Convergence across industrialized countries (1890-1989);: New results using time series methods, working paper 2/96, Lisbon University.
Tanizaki, Hisashi (1996). State-space model in linear case; Chapter 1 of nonlinear filters: Estimation and applications.
Wang, M., and sunny wong, M.C. (2005). Learning dynamics in monetary policy: The robustness of an aggressive inflation stabilizing policy; Journal of  Macroeconomics 27: 143-151.
Weber, A. (2007). Heterogeneous expectations, learning and European inflation dynamics; Discussion Paper, Series 1: Economic Studies No. 16/2007.