پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی

توزیع اندازه بنگاه و روند تغییرات آن در بنگاه‌های جدیدالورود صنعت تولید نساجی با استفاده از روش‌ ناپارامتریک: 84-1376

نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
2 کارشناس‌ارشد علوم اقتصادی
3 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه شیراز
چکیده
ورود بنگاه به فعالیت اقتصادی می تواند نشانه پویایی اقتصاد باشد، اما اینکه بنگاه ها، زمان ورود چه میزان متناسب با اندازه بهینه وارد و یا در ادامه به آن همگرا می شوند، سؤالاتی است که برای پاسخ به آنها دو دیدگاه مطرح می باشد. در دیدگاه نخست، بنگاه پس از ورود با یادگیری از بازار، اندازه خود را تعدیل و به فعالیت ادامه می دهد. در دیدگاه دوم، بنگاه اندازه خود را تعدیل ننموده و در بلندمدت از بازار خارج می شود.
در این راستا، بررسی توزیع اندازه بنگاه های جدید در یکی از اصلی ترین صنایع تولیدی ایران (صنعت نساجی) هدف اصلی این پژوهش می باشد. داده های موردنظر شامل بنگاه های جدید نساجی در 1376 (مرکز آمار ایران) و پیگیری آن تا 1384 می باشد.
برای بررسی توزیع اندازه، از روش ناپارامتریک و معیارهای اشتغال، ارزش تولیدات و ارزش افزوده استفاده شده است. نتایج نشان دهنده آن است که توزیع اندازه اشتغال از الگوی یادگیری فعال پیروی نموده و خود را با شرایط بازار تطبیق نداده اند. اما بنگاه ها با معیارهای ارزش تولیدات و ارزش افزوده از الگوی یادگیری منفعل پیروی و به توزیع لگ نرمال همگرا شده اند. عدم توانایی بنگا ه ها در همگرایی اشتغال و توانایی آنها در همگرایی تولید و ارزش افزوده می تواند نشانه هایی از انعطاف ناپذیری بازارکار ایران بوده و بازنگری در قوانین آن برای انعطاف پذیری بیشتر اهمیت می یابد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Firm Size Distribution and its Changes Trend in Textile Manufacturing New Firms Using Non-Parametric Technique: 1997-2005

نویسندگان English

Mohammad Ali Feizpour 1
Zohreh Ahmadi 2
Mehdi Emami Meibodi 3
1 Academic Member of Economics, Management and Accounting Faculty, Yazd University (Email: m.a.feizpour@yazd.ac.ir)
2 M.A. in Economics, Yazd University, (Email: z_ahmadi8965@yahoo.com)
3 Ph.D Student in Economics, Shiraz University, (Email: mehdi28j@gmail.com)
چکیده English

Entering firms into a business can be a sign of economic dynamism, but to what extent do they enter according to optimal size or converge to it? The answers are given in two approaches. In the first approach, a new- entrant enterprise adjusts its size by learning market and continues to its activity. In the second approach, the enterprise does not adjust its size and exits the market. In this regard, the study of size distribution of new enterprises in Iran’s textile industry is the main purpose of this research. We collect statistical data for new textile businesses during 1997-2005 from Statistical Center of Iran. We use nonparametric method and indicators of employment, output value and value-added for evaluation of the size distribution. The results indicate that the employment size distribution follows an active learning model and does not adapt itself with market conditions. Regarding output value and value-added, the textile businesses follow a passive learning model and converge to the Lognormal distribution. The inability of firms in convergence by employment and their ability in convergence by output and value added criteria are some signs of a rigid labor market in Iran. According to these findings, reconsidering the labor law in order to making it more flexible is essential.

کلیدواژه‌ها English

Firm Size Distribution
Non-Parametric Technique
Kernel Density Function
Textile Industry
Cabral, Lui´s M. B. & Mata, Jose (2003). On the Evolution of the Firm Size Distribution: Facts and Theory; The American Economic Review, Vol. 93, No. 4.
Cirillo, Pasquale (2010). An Analysis of the Size Distribution of Italian Firms by Age; Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, Vol. 389, Issue 3,1: 459-466.
Doi, Noriyuki & Cowling, Marc (1998). The Evolution of Firm Size and Employment Share Distribution in Japanese and UK Manufacturing: A Study of Small Business; Small Business Economics, Vol. 10, No. 3, pp. 283-292.
Fariñas, José C. & Moreno, Lourdes (2000). Firms’ Growth, Size and Age: A Nonparametric Approach; Review of Industrial Organization 17: 249–265.
Hall,B. (1987), ‘The relationship between firm size and firm growth in the US manufacturing sector’, Journal of Industrial Economics, 35:583-606.
Hoon Kang, Sang; Jiang, Zhuhua; Chong; Cheong, cheul & Min Yoon, Seong (2011). Changes of Firm Size Distribution: The Case of Korea; Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, Vol. 390, Issue 2,15: 319-327.
Ijiri, Y., Simon, H.A. (1977). Skew Distribution and the Size of Business Firms; North-Holland Amsterdam.
Ijiri, Yuji & Simon, Herbert A. (1974). Interpretations of Departures from the Pareto Curve Firm-Size Distributions; The Journal of Political Economy, Vol. 82, No. 2, Part 1, pp. 315-331.
Kang, Sang HoonJiang, ZhuhuaCheong, ChongcheulYoon, Seong-Min Changes of firm size distribution: The case of Korea, Physica A, Volume 390, Issue 2, p. 319-327.
Kwasnicki, Witold (1997). Skewed Distribution of Firm Sizes: an Evolutionary Perspective; Structural Change and Economic Dynamics 9: 135-158.
Lotti, Francesca & Santarelli, Enrico (2001). Industry Dynamics and the Distribution of Firm Sizes: A Non-Parametric Approach; Southern Economic Journal, Vol. 70, No. 3.
Lucas, Jr. Robert E. (1978). On the Size Distribution of Business Firms; The Bell Journal of Economics, Vol. 9, No. 2, pp. 508-523.
Robson, Geoffrey B. & Gallagher, Colin C. (1994). Change in the Size Distribution of UK Firms; Small Business Economics, Vol. 6, No. 4, pp. 299-312.
Simon, Herbert A. & Bonini, Charles P. (1958). The Size Distribution of Business Firms; The American Economic Review, Vol. 48, No. 4, pp. 607-617.
Wit, Gerrit de (2005). Firm Size Distributions: An Overview of Steady-State Distributions Resulting from Firm Dynamics Models; International Journal of Industrial Organization 23: 423-450.