مقالات آماده انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد، گروه توسعه ‌اقتصادی و برنامه‌ریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
2- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
3- دانشجوی دکتری- علوم اقتصادی- اقتصاد بخش عمومی-دانشگاه تبریز ، a_mohammadpour.tabriz@yahoo.com
4- دانشجوی دکتری، علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
چکیده:   (460 مشاهده)
گردشگری به عنوان یکی از صنایع رو به رشد در جهان، شناخته می­شود. بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری؛ پس از سوخت، مواد غذایی و محصولات شیمیایی، صنعت گردشگری؛ بزرگ­ترین بخش صادرات در جهان می­باشد. صنعت گردشگری دارای مزایای بالقوه برای رشد اقتصادی بوده و توسعه آن برای بسیاری از کشورها، امری ضروری به نظر می­رسد. بنابراین درک عوامل تعیین‌کننده و ارائه راهکار جهت توسعه صنعت گردشگری، امری مهم تلقی می‌گردد. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، تبیین و بررسی اثرات عوامل کلان اقتصادی و سیاسی نرخ ارز،  نرخ تورم و ریسک سیاسی بر توسعه گردشگری  با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی خودرگرسیونی با وقفه­های توزیعی غیرخطی (NARDL) طی دوره زمانی1400-1379 در کشور ایران می­­باشد. یافته­ها حاکی از آن است که شوک مثبت نرخ ارز؛ هم در کوتاه­مدت و هم در بلند مدت، موجب افزایش توسعه گردشگری شده است، در حالی که شوک منفی نرخ ارز؛ موجب کاهش آن شده است، در مورد نرخ تورم و ریسک سیاسی؛ نتایج متفاوت با نرخ ارز می­باشند، به طوری­که شوک مثبت ریسک سیاسی و نرخ تورم، هم در کوتاه­مدت و هم در بلند مدت، موجب کاهش توسعه گردشگری شده است، در حالی­که شوک منفی ریسک سیاسی و نرخ تورم، موجب افزایش آن شده است. هم­چنین جهت بررسی استحکام نتایج، از روش اقتصاد سنجی خود رگرسیونی با وقفه توزیعی چندکی (QARDL) استفاده گردیده است. نتایج هر دو روش با هم سازگار است.
شماره‌ی مقاله: 14
متن کامل [PDF 1929 kb]   (260 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: اقتصاد توسعه و رشد
دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.