1- استاد، گروه توسعه اقتصادی و برنامهریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
2- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
3- دانشجوی دکتری- علوم اقتصادی- اقتصاد بخش عمومی-دانشگاه تبریز ، a_mohammadpour.tabriz@yahoo.com
4- دانشجوی دکتری، علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
چکیده: (580 مشاهده)
گردشگری به عنوان یکی از صنایع رو به رشد در جهان، شناخته میشود. بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری؛ پس از سوخت، مواد غذایی و محصولات شیمیایی، صنعت گردشگری؛ بزرگترین بخش صادرات در جهان میباشد. صنعت گردشگری دارای مزایای بالقوه برای رشد اقتصادی بوده و توسعه آن برای بسیاری از کشورها، امری ضروری به نظر میرسد. بنابراین درک عوامل تعیینکننده و ارائه راهکار جهت توسعه صنعت گردشگری، امری مهم تلقی میگردد. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، تبیین و بررسی اثرات عوامل کلان اقتصادی و سیاسی نرخ ارز، نرخ تورم و ریسک سیاسی بر توسعه گردشگری با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی غیرخطی (NARDL) طی دوره زمانی1400-1379 در کشور ایران میباشد. یافتهها حاکی از آن است که شوک مثبت نرخ ارز؛ هم در کوتاهمدت و هم در بلند مدت، موجب افزایش توسعه گردشگری شده است، در حالی که شوک منفی نرخ ارز؛ موجب کاهش آن شده است، در مورد نرخ تورم و ریسک سیاسی؛ نتایج متفاوت با نرخ ارز میباشند، به طوریکه شوک مثبت ریسک سیاسی و نرخ تورم، هم در کوتاهمدت و هم در بلند مدت، موجب کاهش توسعه گردشگری شده است، در حالیکه شوک منفی ریسک سیاسی و نرخ تورم، موجب افزایش آن شده است. همچنین جهت بررسی استحکام نتایج، از روش اقتصاد سنجی خود رگرسیونی با وقفه توزیعی چندکی (QARDL) استفاده گردیده است. نتایج هر دو روش با هم سازگار است.
شمارهی مقاله: 14
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
اقتصاد توسعه و رشد دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/4/19