دوره 22، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 243-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei M, Jalili P, jalili M, Nademi Y. Evaluating the Effects of Quality, Equality and Inclusion of Education on Sustainable Development in Iran’s Provinces. QJER. 2022; 22 (3) :217-243
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-60108-fa.html
زارعی مبینا، جلیلی کامجو سید پرویز، جلیلی مسعود، نادمی یونس. ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیری آموزش بر توسعه پایدار در استان‌های ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1401; 22 (3) :243-217

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-60108-fa.html


1- دکتری اقتصاد، مدرس دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران ، mobina.zarei_23@yahoo.com
2- استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
4- استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
چکیده:   (146 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت بر توسعه پایدار در بین خانوارهای شهری در استان‌های ایران در دوره 1398-1390 است. در این پژوهش، از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیم‌یافته فضایی دوربین SGMM-DPD-SDM با کاربرد ضرایب دومرحله‌ای آرلانو- باور/ بوندل باند، به­‌منظور برآورد مدل اقتصادسنجی، همچنین برای تعیین ماتریس مجاورت، از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 30 در 30 استفاده شده،  و نتایج، نشان می­دهد که ضریب برآوردی وقفه زمانی درآمد سرانه، مثبت و معنادار است. مشاهده می­شود که میانگین وزنی درآمد سرانه هر استان، بر درآمد سرانه استان مورد مطالعه، مؤثر بوده، به‌طوری‌که هر چه استانهای مجاور، درآمد سرانه بالاتری داشته باشند، درآمد سرانه آن استان نیز بیشتر خواهد بود و میزان اثرگذاری آن به مقدار 04/1 است. ضرایب برآورد شده برای متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت، دارای اثر مثبت بر توسعه پایدارند. همچنین این متغیرها، دارای اثرات مجاورت و فضایی بر درآمد سرانه هستند. در بین متغیرهای فضایی دوربین، همه متغیرها معنادارند که نشان‌دهنده وجود و تأیید اثر فضایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است.
 
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 1103 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش
دریافت: 1400/12/16 | پذیرش: 1401/2/12 | انتشار: 1401/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.