دوره 17، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 131-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri E, sadeghi H, assari arani A. Effect of Increases in Energy Carriers' Prices on the Degradation Cost of Air Pollutants in Iran: Computable General Equilibrium Approach. QJER. 2017; 17 (3) :131-157
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-3555-fa.html
طاهری احسان، صادقی حسین، عصاری عباس. تأثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر هزینه تخریب آلاینده های هوا در ایران (رویکرد تعادل عمومی محاسبه پذیر CGE). پژوهش های اقتصادی ( رشد و توسعه پایدار). 1396; 17 (3) :131-157

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-3555-fa.html


1- دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشیار گروه توسعه و برنامه ریزی اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس
3- عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7399 مشاهده)
اکوسیستم، یکی از ارکان بنیادین زندگی بشر محسوب می شود و با پیشرفت و توسعه در جهان، تغییراتی در آن به وجود آمده است. انتشار آلاینده های هوا، یکی از عوامل مهم تخریب محیط زیست می باشد. انتشار آلاینده های هوا هزینه هایی را بر بخشهای مختلف وارد می کند که این هزینه ها معمولاً در محاسبات رسمی به حساب نمی آیند و به آنها هزینه تخریب می گویند. مصرف حامل های انرژی عامل اصلی انتشار آلاینده های هوا در ایران می باشد.
لذا این تحقیق درصدد کاهش هزینه های تخریب انتشار آلاینده های هوا ناشی از مصرف حامل های انرژی در ایران می باشد. یکی از راه های کاهش انتشار آلاینده های هوا و هزینه تخریب آنها، وضع مالیات بر مصرف حامل های انرژی می باشد. ازاین رو در این تحقیق، یک سناریو برای افزایش قیمت حامل های انرژی به قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده، و برای این منظور از مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر استاندارد لافگرن و همکاران استفاده شده است. پایه آماری مدل CGE ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385 بوده و آمار مصرف انرژی و انتشار آلاینده های هوا نیز از ترازنامه انرژی سالهای 1385 تا 1391 به دست آمده ، همچنین بخشهای اقتصادی براساس طبقه بندی ISIC به 25 بخش تفکیک شده اند.
میزان هزینه تخریب در سناریوی پایه معادل 12.78 درصد از GDP سال 1385 به قیمت ثابت بوده که با اعمال سناریوی افزایش قیمت حامل های انرژی، این هزینه 23 درصد کاهش یافته و به میزان 10 درصد GDP رسیده است. همچنین نتایج نشان می دهد که بخشهای حمل و نقل جاده‌ای و برق، بیشترین کاهش در هزینه تخریب را دارند.
متن کامل [PDF 1321 kb]   (2337 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد
دریافت: 1394/7/24 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1396/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA