دوره 21، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 183-212 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amiri H, mobini_dehkordi M, kamalian A, Karname Haghighi M. Investigating the Effects of Iran Mercantile Exchange Regulation on Commodity Price Fluctuations. QJER. 2021; 21 (1) :183-212
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-45404-fa.html
امیری هادی، مبینی دهکردی مصطفی، کمالیان علیرضا، کارنامه حقیقی مهدی. ارزیابی اثرات تنظیم‌گری بورس کالای ایران بر نوسانات قیمت کالاها. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهش های اقتصادی). 1400; 21 (1) :183-212

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-45404-fa.html


1- عضو هیئت علمی تمام وقت دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه اصفهان، استادیار گروه اقتصاد
2- دکترای اقتصاد دانشگاه اصفهان
3- دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه اصفهان ، alireza1364kamalian@gmail.com
4- دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه اصفهان
چکیده:   (201 مشاهده)
یکی از وظایف مهم اقتصادی-اجتماعی دولت­ ها، انجام تنظیم‌گری است. ادبیات تنظیم‌گری بر دخالت دولت در بازار، تعیین ساختار و قواعد حاکم بر آن، به منظور تنظیم میزان تولید و توزیع یک کالا، تمرکز دارد. بورس کالا، از مهم‌ترین نهادهای تنظیم‌گری است که به طور متعارف، با فراهم نمودن یک سیستم دادوستد مناسب، شفاف و قابل رصد، موجب جریان تنظیمات موردنظر بر کالاها می‌شود. مزیت بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم ­گری است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف ­کنندگان و تجار، با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر مقررات بورس کالا برخوردار می­ شوند؛ ولی با این وجود، موانع نهادی رقابت ­پذیری، می ­تواند مانع اثرگذاری تنظیم ­گری برقیمت ­ها شود. هدف این پژوهش، آزمون نتایج تنظیم‌گری ورود کالاها در بورس کالا بر نوسان قیمت­ ها می‌باشد. بدین‌منظور، نوسانات قیمت 20 کالایی که در بورس کالا داد‌و‌ستد می‌شوند، با 20 کالای خارج از بورس، با استفاده از ضریب تغییرات آنها با روش مچینگ ضریب تمایل مقایسه گردید. طبق نتایج به­ دست‌آمده، عرضه‌ محصولات در بورس کالا، موجب افزایش نوسانات قیمت آنها در مقایسه با کالاهای مشابه خارج از بورس گردیده است، به عبارت دیگر، با عرضه محصولات در بورس کالا، از نوسانات قیمت آنها جلوگیری نشده است، زیرا موانع نهادی رقابت­ پذیری، اثر تسهیل­ گری تنظیم گری را تحت ­الشعاع قرار داده و باعث می ­شود، اثرگذاری مورد انتظار را نداشته باشد.
متن کامل [PDF 1697 kb]   (59 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1399/6/1 | پذیرش: 1399/7/20 | انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول