دوره 11، شماره 1 - ( 1390 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 118-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najarzadeh R, Tasan M. Tourism Industry in the D-8 Countries (Potentials and Advantages). QJER 2011; 11 (1) :101-118
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-5321-fa.html
نجارزاده رضا، تاسان مونا. خدمات گردشگری در کشورهای گروه 8-D شناسایی توانایی ها و مزیت ها در این کشورها. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1390; 11 (1) :101-118

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-5321-fa.html


1- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
2- مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
چکیده:   (9509 مشاهده)
همگرایی بین اعضای گروه 8-D وابسته به افزایش حجم تجارت درون گروهی است. از سوی دیگر، رشد چشمگیر تجارت خدمات و ارزش افزوده بالای این بخش طی سالهای اخیر، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به تجارت غیر کالایی ترغیب نموده است. لذا بررسی مزیت های نسبی و توان تجاری بخش خدمات گردشگری این کشورها می تواند گام مؤثری در تقویت همکاری ها در راستای توسعه و تجارت بین آنها باشد. این مقاله در صدد شناسایی امکانات بالقوه صادراتی کشورهای گروه 8-D در زمینه خدمات گردشگری است تا بر اساس این ظرفیت های بالقوه، زمینه مبادلات بین این کشورها را تعیین کند. بدین منظور، پس از بررسی و مطالعات موقعیت اقتصادی کشورهای گروه 8-D، با استفاده از روش برآورد توان ساده، ظرفیت بالقوه تجاری کشورهای فوق در زمینه گردشگری محاسبه شده است. نتایج این برآوردها نشان می دهد که این کشورها ظرفیت مبادلاتی نسبتاً خوبی دارند ولی در اکثر موارد، این ظرفیت ها در عمل چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.
متن کامل [PDF 206 kb]   (2448 دریافت)    

دریافت: 1386/9/10 | پذیرش: 1389/12/8 | انتشار: 1390/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.