دوره 20، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 32-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdavi A. Investigation of Iranian Higher Education Efficiency in Line with Sustainable Development. QJER 2020; 20 (4) :1-32
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-38036-fa.html
مهدوی ابوالقاسم. بررسی کارآیی آموزش عالی ایران در راستای دستیابی به توسعه پایدار. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1399; 20 (4) :1-32

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-38036-fa.html


دانشیاراقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، mahdavi@ut.ac.ir
چکیده:   (2583 مشاهده)
با توجه به نقش بی بدیل آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق، امروزه نه تنها کشورهای توسعه یافته، بلکه بسیاری از کشورهای درحال توسعه با اختصاص سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود به آموزش، درصدد هستند از طریق بهبود کمی و کیفی آن، روند رشد و توسعه خود را تسریع بخشند. در این مقاله، ابتدا با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها، کارآیی آموزش عالی ایران در راستای توسعه پایدار با لحاظ ملاحظات زیست محیطی، مورد بررسی قرار گرفته، و سپس با استفاده از مدل خود رگرسیون با وقفه توزیعی، کارآیی آموزش عالی ایران در راستای تحقق توسعه پایدار به مفهوم رشد مستمر در بازه زمانی 94ـ1369 ارزیابی شده، و نتایج حاصل از مدل اول، مؤید عملکرد ناکارآمد آموزش عالی ایران در راستای توسعه پایدار است. نتایج به دست آمده از مدل دوم نیز بیانگر آن است که اولا،ً افزایش بهره وری آموزش عالی ایران، تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی دارد. ثانیاً، سرمایه گذاری در آموزش دانشگاهی پس از دو وقفه، بر رشد اقتصادی تأثیر مثبتی خواهد داشت. لذا به نظر می‏رسد، اتخاذ سیاست های بلندمدت در قیاس با سیاست های کوتاه مدت در این زمینه، به توفیق بیشتر آموزش عالی در اثرگذاری بر رشد اقتصادی منجر  شود. ثالثاً، اثر سرمایه گذاری آموزش عالی بر رشد اقتصادی در قیاس با اثر سرمایه گذاری در آموزش‌های عمومی، کمتر است.
متن کامل [PDF 1315 kb]   (1214 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: اقتصاد و اقتصاددانان
دریافت: 1398/8/13 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1399/9/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.