دوره 9، شماره 3 - ( 1388 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 202-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi H, Asgharpour H, Gholchinfar N. Estimation of Demand Function of Iran’s Football Premier League. QJER 2009; 9 (3) :183-202
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-2394-fa.html
صادقی حسین، اصغرپور حسین، گلچین فر نازلی. تخمین تابع تقاضای تماشای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1388; 9 (3) :183-202

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-2394-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه اقتصاد
2- دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد
3- تهران
چکیده:   (5989 مشاهده)
مبحث تقاضا برای مسابقات ورزشی توجهات زیادی را در رشته اقتصاد ورزش به خود جلب کرده است. مسابقات ورزشی یکی از مهمترین محصولات تولیدی در صنعت ورزش می باشد. شناخت عوامل موثر بر تقاضای مسابقات ورزشی می توانند به مدیران تیمها در کسب درآمد بیشتر کمک کند. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر تقاضای لیگ برتر فوتبال ایران می باشد از این رو تابع تقاضای لیگ برتر فوتبال در فصل 85-84 تبیین شده و سپس بوسیله مناسبترین روشهای اقتصادسنجی تخمین زده شده است. نتایج نشان می دهد که مجموعه ای از متغیرهای فوتبالی و اقتصادی در تعیین تقاضای مسابقات موثرند. فوتبال کالایی پست است و تقاضا برای آن در شهرهای کم جمعیت بیشتر می باشد. تعداد تماشاگران در اواخر فصل کاهش می یابد زیرا عدم اطمینان از نتیجه در تعیین تقاضا در ایران موثر نیست.
متن کامل [PDF 188 kb]   (2549 دریافت)    

دریافت: 1280/9/23 | پذیرش: 1280/9/23 | انتشار: 1388/8/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.