۱- کارشناسیارشد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران
۲- دانشیار، گروه توسعه و برنامهریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران ، reza.ranjpour@gmail.com
۳- استادیار، گروه توسعه و برنامهریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (۲۲۵ مشاهده)
این مطالعه، به بررسی ادراک تورم در دو جنبه کیفی و کمی و ارتباط آن با عواملی که احتمالاً بر آن تأثیر میگذارد، اختصاص دارد. این بررسی در چهارچوب یکپارچهای از طریق بررسی نمونهای شامل 384 نفر، از مصرفکنندگان شهر تبریز در آبان ماه 1402، انجام شده است. نتایج نشان میدهد که میانگین تورم گزارش شده توسط مصرفکنندگان (نرخ ادراک تورم)، 70/54 درصد است. همچنین نرخ ادراک تورم مهرماه و آذرماه به ترتیب، 59/80 و 57/83 برآورد شد. بنابراین دیدگاه غیرمتخصصین نسبت به تورم بسیار بیشتر از تورم اندازهگیری شده توسط آمار رسمی است. همچنین در نرخ ادراک تورم انتظاری، روندی کاهشی دیده میشد که پس از گذشت یک ماه و اعلام آمار رسمی نرخ تورم، روند مشابه و همجهتی در نرخ تورم رسمی، مشاهده شد. نرخ ادراک تورم برای زنان، شاغلین پاره-وقت، کارگران تولیدی، افراد با سواد بیکار و متأهلین، بیشتر است. همچنین دانش بسیار کم از مفهوم تورم و آمارهای مربوطه، یادآوری نادرست از قیمتهای گذشته، اثر نامتناسب خریدهای مکرر، تشخیص نامتقارن افزایش و کاهش قیمتها و سطح درآمد خانوارها، نقش مهمی در توضیح بالاترین تصورات از نرخ تورم را دارند. علاوهبرآن در بسیاری از موارد، رفتارهای فردی در نحوه خرید و مصرف کالاها، سبب افزایش ادراک تورم شده است. نقش رسانهها و فضای مجازی در ادراک تورم بسیار پررنگ بوده است و بالاترین نرخ ادراک تورم، مربوط به اثر گزارشهای رسانههای خارجی بوده، همچنین تغییرات بازار طلا و ارز، بیشترین اثر را بر دید مصرفکنندگان در برآورد نرخ تورم داشته است. بنابراین، نتایج نشان میدهد که ترکیب پیچیدهای از عوامل مختلف میتواند بر ذهنیت مصرفکنندگان نسبت به تورم تأثیر بگذارد، که این فراتر از آمار رسمی تورم است.
شمارهی مقاله: ۱۲
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
اقتصاد توسعه و رشد دریافت: 1403/2/9 | ویرایش نهایی: 1403/12/17 | پذیرش: 1403/3/20