دوره 9، شماره 3 - ( 1388 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 202-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه اقتصاد
2- دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد
3- تهران
چکیده:   (5849 مشاهده)
مبحث تقاضا برای مسابقات ورزشی توجهات زیادی را در رشته اقتصاد ورزش به خود جلب کرده است. مسابقات ورزشی یکی از مهمترین محصولات تولیدی در صنعت ورزش می باشد. شناخت عوامل موثر بر تقاضای مسابقات ورزشی می توانند به مدیران تیمها در کسب درآمد بیشتر کمک کند. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر تقاضای لیگ برتر فوتبال ایران می باشد از این رو تابع تقاضای لیگ برتر فوتبال در فصل 85-84 تبیین شده و سپس بوسیله مناسبترین روشهای اقتصادسنجی تخمین زده شده است. نتایج نشان می دهد که مجموعه ای از متغیرهای فوتبالی و اقتصادی در تعیین تقاضای مسابقات موثرند. فوتبال کالایی پست است و تقاضا برای آن در شهرهای کم جمعیت بیشتر می باشد. تعداد تماشاگران در اواخر فصل کاهش می یابد زیرا عدم اطمینان از نتیجه در تعیین تقاضا در ایران موثر نیست.
متن کامل [PDF 188 kb]   (2428 دریافت)    

دریافت: 1280/9/23 | پذیرش: 1280/9/23 | انتشار: 1388/8/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.