The Economic Research (Sustainable Growth and Development)
پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار)
QJER
Literature & Humanities
http://ecor.modares.ac.ir
1
admin
1735-6768
2980-7832
10.22034/ecor
fa
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
7
3
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل ریاضی جهت اندازهگیری بهرهوری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی
A Mathematical Model for Measuring Fuel Productivity in Land Transportation
فرآوردههای نفتی با ارزشترین کالای صادراتی کشور محسوب میشود. مقدار مصرف داخلی کشور از تولید نفت خام حدود 30 درصد میباشد . این امر برای کشوری همچون ایران که به شدت متکی به درآمدهای نفتی است بسیار اهمیت دارد. یکی از مصرف کنندگان عمده سوخت در کشور بخش حمل و نقل میباشد. هدف اصلی این مقاله اندازهگیری و تخمین بهرهوری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی کشور با استفاده از آمارهای موجود طی سالهای 82-1350 میباشد.
در برآورد بهرهوری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی از دادههای سری زمانی استفاده شده است و موضوع پایایی و هم انباشتگی متغیرها مد نظر قرار گرفته و بررسی شده است. در این مرحله ابتدا، مرتبه جمعی بودن متغیرهای الگو و سپس ساختار الگو و تعداد وقفههای بهینه ، مشخص میشوند. در گام بعدی، تعداد بردارهای هم انباشتگی الگو تعیین شده و در نهایت، با اعمال قیود مورد نظر، تابع بهره وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی برآورد میشود.
In Iran, oil products are the most valuable export, 30% of which (Crude Oil) is used domestically every year. Countries like Iran depend heavily on oil revenues. One of the main sectors for consumption of crude oil in Iran is the transportation Industry. This paper aims to measure and estimate fuel productivity in land transportation in Iran using available data from 1973-2003.
The function of fuel productivity is estimated using time series analysis, and the co-integration with stationary variables have been accounted and analyzed. At this stage, initially the co-integration variables of the model are known, and then, the structure of the model and the number of optimal orders are identified. The next step however, determines the number of co-integration vectors of the model which eventually with some restrictions estimate the fuel productivity function within the land transportation sectors e.g. rail and road.
بهره وری,حمل و نقل زمینی,سوخت,الگوی خود رگرسیونی برداری
productivity,Land Transportation,Fuel,Vector Auto Regression Model
101
112
http://ecor.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1172&slc_lang=fa&sid=18
Mahmoud
Saffarzadeh
محمود
صفارزاد
100319475328460042803
100319475328460042803
No
tarbiat modares university
تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده فنی و مهندسی- گروه عمران
Abdolreza
Rezaee Arjroody
عبدالرضا
رضایی ارجرودی
100319475328460042804
100319475328460042804
No
pazhoheshkade haml va naghl
تهران- پژوهشکده حمل و نقل- بخش اقتصاد حمل و نقل
Parisa
Bazdar Ardebili
پریسا
بازدار اردبیلی
100319475328460042805
100319475328460042805
No
pazhoheshkade haml va naghl
تهران- پژوهشکده حمل و نقل- بخش اقتصاد حمل و نقل