دوره 24، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 161-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری علوم اقتصادی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، n_akbari@ase.ui.ac.ir
3- دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (780 مشاهده)
در این پژوهش بهمنظور تأمین هزینۀ‏ زیرساخت ‏های‏ عمومی در کلان‏ شهرها، منبع درآمدی جدیدی تحت عنوان عوارض شهروندی برای شهرداری ‏ها معرفی شده است. ضرایب بازیابی هزینه ‏ها در این نوع از عوارض با هدف پیوند بیشتر میان هزینه ‏های زیرساختی و استفادهکنندگان آنها و با توجه به اندازۀ جمعیت شهرها، تعیین شده‌است. به همین جهت در این مطالعه، ابتدا تلاش شده تا الگویی از اندازه شهری تعادلی براساس هزینه ‌ها و منافع شهری تنظیم ‌و بر روی نمونه‏ای از 9 شهر بالای یک میلیون نفر جمعیت ایران برآورد ‏گردد. تجزیه‏ و ‏تحلیل رگرسیون داده‏های ترکیبی، در طی 14سال (1385-1398) و با استفاده از تابع ترانسلوگ انجام ‏شده و نتایج تجربی، امکان شناسایی اندازه‏ های تعادلی خاص هر شهر را فراهم‏ کرده‏‏است. نتایج این مطالعه نشان می‏دهد که کلیۀ کلان‏ شهرهای ایران از اندازۀ بهینۀ خود عبور کرده‏اند. در ادامه، با‏ توجه به اندازۀ شهرها، ضرایب بازیابی عوارض شهروندی برای کلان‏ شهر اصفهان، برای سال 1399 اندازه‏ گیری و تحت سناریوهای مختلف برآورد شده و یافته‏ ها حکایت از آن دارد که با بازیابی هزینۀ استهلاک سرمایه‌ گذاری‏ها در همان سال نخست، عوارض شهروندی، پتانسیل کسب درآمدی به اندازۀ بیش از دو برابر عوارض نوسازی را داشته ‏است.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 1102 kb]   (478 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: اقتصادی شهری و منطقه‌ای و حمل و نقل
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/12/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.