دوره 13، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 106-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami Andargoli M, Sadeghi H, Mohammadi Khabbazan M. The Effect of Correcting Energy Carrier Prices on the Iran’s Economic Sectors Using Input – output Table. QJER 2013; 13 (2) :85-106
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-9952-fa.html
اسلامی اندارگلی مجید، صادقی حسین، محمدی خبازان محمد. تأثیر اصلاح قیمت حامل های انرژی بر بخش های مختلف اقتصادی با استفاده از جدول داده- ستانده. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1392; 13 (2) :85-106

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-9952-fa.html


1- کارشناس ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور
2- عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (10683 مشاهده)
در این مطالعه، سعی شده تا با استفاده از تکنیک جدول داده- ستانده انرژی سال 1385، اثرات افزایش قیمت حامل­های انرژی در قالب دو سناریو و در دو مرحله (اثرات مستقیم و غیرمستقیم) بر بخش­های مختلف اقتصادی ایران محاسبه شود. طبق محاسبات صورت گرفته، در مورد نتایج اعمال سناریو اول (قیمت مصوب حامل های انرژی در سال 1390) و افزایش قیمت در مرحله اول (اثرات مستقیم) باید گفت که با افزایش قیمت حامل­های انرژی در این سناریو، صنعت آجر با بیشترین درصد افزایش قیمت محصول یعنی 138 درصد در رتبه اول بیشترین تأثیرپذیری، بخش سیمان با افزایش قیمت 86 درصد در رتبه دوم و صنعت خدمات حمل و نقل، انبار اداری و ارتباطات با تغییر قیمتی برابر 65 درصد در رتبه سوم این معیار اثرگذاری قرار دارند. همچنین، بیشترین میزان افزایش قیمت محصولات بخش های مختلف در سناریو دوم (قیمت بر اساس پیش بینی مؤسسه بین المللی انرژی) به ترتیب، مربوط به صنایع آجر، سیمان و کاشی و سرامیک با افزایشی معادل 68/473، 74/347 و 81/199 درصد قرار دارند. به علاوه، با تعریف ماکزیمم افزایش قیمت در سناریو دوم، بیشترین افزایش بهای تمام شده از منظر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم مربوط به بخش صنایع آجر به میزان 54/772 درصد، بخش سیمان با افزایشی برابر 90/599 درصد و بخش کاشی و سرامیک با افزایشی معادل 52/431 در رتبه های دوم و سوم، بیشترین افزایش در سطوح قیمت­های محصول قرار دارند.
متن کامل [PDF 250 kb]   (4515 دریافت)    

دریافت: 1390/9/13 | پذیرش: 1390/12/7 | انتشار: 1392/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.