دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 51-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sameti M, Amiri H, Izadi S. The Effect of Optimal Rates of Indirect Tax on Social Welfare in Iran. IQBQ. 2016; 15 (4) :51-74
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-8375-fa.html
صامتی مجید، امیری هادی، ایزدی سعیده. تأثیر نرخ های بهینه مالیات غیرمستقیم بر رفاه اجتماعی در ایران. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهش های اقتصادی). 1394; 15 (4) :51-74

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-8375-fa.html


1- دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
2- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
3- کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2633 مشاهده)
اصلاح نظام مالیاتی به عنوان بخشی از اصلاح نظام مالی کشورها، هسته مرکزی سیاست های اقتصادی و جریان تعدیل اقتصادی را تشکیل می دهد. در این راستا، وسیع تر کردن پایه سیستم مالیاتی و منطقی کردن نرخ­های مالیاتی از اولویت­های اصلی خواهد بود. لذا محاسبه نرخ­های بهینه مالیات بر کالاها و خدمات و محاسبه هزینه نهایی رفاه اجتماعی ناشی از مالیات­های غیرمستقیم در ایران از اهداف اصلی این مقاله می­باشد.      به منظور محاسبه هزینه نهایی رفاه اجتماعی، به کشش­های قیمتی خودی و متقاطع کالاهای مورد نظر و همچنین نرخ­های بهینه مالیات بر کالاها و خدمات نیاز می­باشد. این کشش­ها از برآورد توابع تقاضای 10 گروه کالا و خدمات مشمول مالیات با استفاده از سیستم مخارج خطی و به روش رگرسیون­های به ظاهر نامرتبط و داده­های ده دهک هزینه­ای خانوارهای شهری ایران در طی سال ­های 89-1375 به دست آمده اند.      نرخ­های بهینه مالیات نیز با استفاده از مدل رمزی در دنیای چند نفره و تابع رفاه اجتماعی ساموئلسون- برگسون محاسبه شده­اند. در این مدل با استفاده از روش لاگرانژ ، تابع رفاه اجتماعی با توجه به یک مقدار درآمد مالیاتی مشخص برای دولت، حداکثر می­شود. نتایج نشان می­دهد که در نرخ گریز از نابرابری اجتماعی صفر که فقط هدف کارآیی مالیات­های غیرمستقیم موردنظر است، نرخ­های بهینه مالیات تقریباً به یکدیگر نزدیک­اند و با افزایش این نرخ که جنبه عدالت اجتماعی، بیشتر از جنبه کارآیی مورد توجه قرار می­گیرد، نرخ­های بهینه مالیات از یکدیگر فاصله می­گیرند و حتی بعضی از گروه کالاها مستحق دریافت یارانه می­شوند.  همچنین هر چه نرخ گریز از نابرابری اجتماعی افزایش می­یابد، هزینه نهایی رفاه اجتماعی ناشی از تغییر نرخ­های مالیات بر کالاها و خدمات کاهش می­یابد و در بالاترین مقدار نرخ گریز از نابرابری اجتماعی،  کاهش رفاه  بسیار کم می­شود. لذا در مورد گروه­های کالایی که یارانه به آنها تعلق می­گیرد، کاهش یارانه و درمورد سایر گروه ها، افزایش مالیات سبب کاهش رفاه اجتماعی می­شود. 
متن کامل [PDF 387 kb]   (4172 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: D6 - Welfare Economics|E6 - Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code