زارعی مبینا، جلیلی کامجو سید پرویز، جلیلی مسعود، نادمی یونس. ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیری آموزش بر توسعه پایدار در استانهای ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1401; 22 (3) :217-243
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-60108-fa.html
1- دکتری اقتصاد، مدرس دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران ، mobina.zarei_23@yahoo.com
2- استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
4- استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.
چکیده: (1912 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصتها و آموزش باکیفیت بر توسعه پایدار در بین خانوارهای شهری در استانهای ایران در دوره 1398-1390 است. در این پژوهش، از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیمیافته فضایی دوربین SGMM-DPD-SDM با کاربرد ضرایب دومرحلهای آرلانو- باور/ بوندل– باند، بهمنظور برآورد مدل اقتصادسنجی، همچنین برای تعیین ماتریس مجاورت، از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 30 در 30 استفاده شده، و نتایج، نشان میدهد که ضریب برآوردی وقفه زمانی درآمد سرانه، مثبت و معنادار است. مشاهده میشود که میانگین وزنی درآمد سرانه هر استان، بر درآمد سرانه استان مورد مطالعه، مؤثر بوده، بهطوریکه هر چه استانهای مجاور، درآمد سرانه بالاتری داشته باشند، درآمد سرانه آن استان نیز بیشتر خواهد بود و میزان اثرگذاری آن به مقدار 04/1 است. ضرایب برآورد شده برای متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصتها و آموزش باکیفیت، دارای اثر مثبت بر توسعه پایدارند. همچنین این متغیرها، دارای اثرات مجاورت و فضایی بر درآمد سرانه هستند. در بین متغیرهای فضایی دوربین، همه متغیرها معنادارند که نشاندهنده وجود و تأیید اثر فضایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
اقتصاد آموزش دریافت: 1400/12/16 | پذیرش: 1401/2/12 | انتشار: 1401/6/16