دوره 22، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 297-271 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdipour M, Vesal M. The Expansion of Higher Education and Educational Gender Gap in Iran. QJER 2022; 22 (2) : 10
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-56616-fa.html
مهدی‌پور مجتبی، وصال محمد. توسعه آموزش عالی و شکاف جنسیتی تحصیل در ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1401; 22 (2) :271-297

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-56616-fa.html


1- کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
2- استادیار اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف ، m.vesal@sharif.edu
چکیده:   (1697 مشاهده)
تأکید بر فراگیر شدن آموزش در برنامه‏‏های توسعه کشور و افزایش تقاضا برای آموزش عالی در دهه 1380، نیاز کشور به توسعه مراکز آموزش عالی را ضروری می‏‏ساخت. توسعه بی‏‏سابقه مراکز آموزش عالی در نیمه دهه  1380 به گونه‏‏ای بود که در سال 1387، تمام شهرستان‏‏های کشور حداقل یک مرکز آموزش عالی داشتند. در واقع، در کوچک‏‏ترین شهرستان‏‏های ایران نیز مراکز آموزش عالی تأسیس شد تا مشکل رفت و آمد برای ساکنان شهر‏‏های کوچک را حل کرده و از سوی دیگر نیز با گسترش و تأسیس مراکز آموزش عالی در شهر‏‏های بزرگ‏‏تر، میزان پذیرش در دانشگاه و دسترسی افراد به مراکز آموزش عالی را افزایش دهد. در کنار این اقدامات، دسترسی کمتر به مراکز آموزش عالی در نزدیکی محل سکونت، عموماً زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‏‏دهد. در این پژوهش، اثر افزایش مراکز آموزش عالی روی سال‏‏های تحصیل و احتمال دانشگاه رفتن مردان و زنان بررسی می‌شود. با ترکیب داده‌های مؤسسات آموزش عالی طی بازه ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵، با پیامدهای تحصیلی افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله در داده‌های سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، رگرسیون با اثرات ثابت شهرستان و سن، تخمین زده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که سال‌های تحصیل برای افرادی که دسترسی بهتری در این دوره به مراکز آموزش عالی پیدا کرده‌اند، به طور معنی‌داری تغییر نکرده است؛ امّا زنان نسبت به مردان از افزایش مراکز آموزش عالی، بیشتر منتفع شده‌اند.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 1307 kb]   (613 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش
دریافت: 1400/8/1 | پذیرش: 1400/10/29 | انتشار: 1401/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.