دوره 17، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 187-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrbani V. Economic Analysis of the Effect of Family Size on Educational Achievement of Children. QJER 2017; 17 (1) :163-187
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-5577-fa.html
مهربانی وحید. تحلیلی اقتصادی از اثر بُعد خانواده بر عملکرد تحصیلی فرزندان. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1396; 17 (1) :163-187

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-5577-fa.html


استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده:   (7713 مشاهده)
وجود یا عدم وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزندان، از جمله مباحث اقتصاد خانواده است که رهنمودهای مهمی در زمینۀ باروری و تعیین بعد خانواده دارد. این مسأله که: آیا با افزایش تعداد فرزندان خانواده، کیفیت تحصیلی آنها کاهش می یابد یا خیر؟ موضوع اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. تحلیل این موضوع در چهارچوب نظریۀ اقتصاد خرد، دلالت بر وجود چنین تبادلی دارد؛ به این معنا که با افزایش قیمت[e1]  تقاضا برای فرزند که به هر دلیلی از جمله افزایش سطح آموزش زنان اتفاق می­افتد، تعداد فرزندان کاهش یافته اما کیفیت آنها افزایش می یابد. با این حال، به منظور آزمون فرضیه، از نمونه ای مشتمل بر 1294 مشاهده از دانش آموزان ابتدایی شهر تهران استفاده شد که نتایج حکایت از این داشت که با افزایش بعد خانواده، معدل نمرات تحصیلی به عنوان معیاری برای آموزش و نمرۀ ریاضی به عنوان معیار استعداد دانش آموزان، به طرز معناداری کاهش می یابد. این شواهد دالّ بر وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزند است. همچنین مشخص شد که اشتغال زنان نیز تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی فرزندان دارد؛ در حالی که بالاتر بودن سطح تحصیلات والدین و درآمد خانواده ها به بهبود وضعیت تحصیلی کودکان می انجامد. از دیگر ویژگی های درون خانوار، شیوۀ تغذیه فرزند در کودکی است که شواهد نشان می دهد که این امر به رشد توانایی ذهنی کودک کمک می کند.     [e1]عبارت صحیح است. ویرگول بعد از کلمه قیمت حذف شد.
واژه‌های کلیدی: کمیت فرزند، کیفیت فرزند، آموزش
متن کامل [PDF 1000 kb]   (3516 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: D10 - General
دریافت: 1392/8/21 | پذیرش: 1394/9/21 | انتشار: 1396/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.