دوره 16، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 237-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najarzadeh R, Mahmoodi H. Competition among Iran, Russia and Qatar to Reach India's Natural Gas Market. QJER 2016; 16 (1) :211-237
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-4427-fa.html
نجار زاده رضا، محمودی حیدر. رقابت ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به بازار گاز هندوستان. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1395; 16 (1) :211-237

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-4427-fa.html


1- هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
2- کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (4430 مشاهده)
توجه روزافزون جهانی به گاز طبیعی به عنوان‏ انرژی نسبتاً مناسب‏تر، روندی است که از آمار مربوط به سهم روزافزون‏ گاز طبیعی در تأمین مجموع نیاز مصرفی انرژی جهانی مشخص می‏گردد. از جمله کشورهای در حال توسعه که نیازش به واردات انرژی رو به افزون می­باشد، کشور هند است. کشور هند با جمعیت زیاد و اقتصاد در حال رشد، یکی از بازارهای مهم صادرات گاز است. در این مقاله، رقابت سه کشور ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به این بازار با استفاده از روش نظریه­ بازی­ها مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اطلاعات بازیکنان از یکدیگر (اطلاعات کامل)، هر بازیکن حرکت رقبا (استراتژی) را حدس زده و منتظر حرکت رقیب نمی­شود. پس بازیکنان همزمان حرکت می­کنند و طبیعتاً بازی بین بازیکنان بازی ایستا با اطلاعات کامل می­شود. این بازی براساس تعادل نش حل شده است. هر بازیکن دو استراتژی دارد: الف) استراتژی حفظ بازار فعلی؛ ب) استراتژی گسترش بازار (به دست آوردن بازار هندوستان). به دلیل رفتار عقلایی بازیکنان در تعادل، تعادل در استراتژی گسترش بازار هرسه بازیکن رخ می دهد. در تعادل، بازیکنان بیشترین پیامد را به دست نمی­آورند؛ چرا که از ویژگی­های تعادل نش این است که تعادل لزوماً در حالتی که بازیکنان بیشترین پیامد را داشته باشند شکل نمی­گیرد.
متن کامل [PDF 1116 kb]   (4267 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: C72 - Noncooperative Games|C7 - Game Theory and Bargaining Theory
دریافت: 1390/12/27 | پذیرش: 1393/8/21 | انتشار: 1395/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.