دوره 19، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 109-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karampoor goruhi F, dehghani A. Factors Affecting Export Intensity of Iran's Vehicles Manufacturing Industries with Emphasis on Private Ownership Effect. QJER. 2019; 19 (2) :109-124
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-16747-fa.html
کرمپور گروهی فاطمه، دهقانی علی. بررسی عوامل مؤثر بر شدت صادرات صنایع تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران طی دوره (1393-1379) با تأکید بر اثر مالکیت خصوصی. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهش های اقتصادی). 1398; 19 (2) :109-124

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-16747-fa.html


1- کارشناس ارشد اقتصاد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران ، fkarampoor89@yahoo.com
2- استادیار اقتصاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (273 مشاهده)
این مطالعه، به ارزیابی اثر نوع مالکیت بر صادرات در صنایع تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران پرداخته است. علاوه بر این، اثر متغیرهای رقابت پذیری، اندازه بنگاه، نرخ ارز حقیقی و هزینه­های تحقیق و توسعه نیز بر صادرات صنایع فوق، مورد بررسی قرار گرفته است. داده­های ترکیبی مورد نظر با توجه به طبقه­بندی استاندارد (ISIC) در کدهای 4 رقمی مرتبط با صنایع تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران طی دوره 1393-1379 شکل یافته است. برای برآورد مدل اقتصادسنجی این مطالعه، تکنیک داده­های ترکیبی پویا و روش گشتاروهای تعمیم­یافته دو مرحله­ای (روش آرلانو و باند) استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل، حاکی از اثر مثبت و معنادار مالکیت خصوصی، هزینه­های تحقیق و توسعه و رقابت پذیری بر شدت صادرات در صنایع تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران است. با توجه به اثر مثبت متغیر نسبت تعداد بنگاه­های خصوصی به کل بنگاه­ها بر صادرات صنایع فوق، فراهم کردن زمینۀ ورود برای سایر بنگاه­های خصوصی که قصد تولید و صادرات در صنایع تولیدکننده وسایل حمل و نقل  را دارند، می­تواند گامی بلند در جهت ارتقای تولید و تجارت خارجی در ایران باشد. علاوه بر این، نتایج نشان می­دهد که نرخ ارز حقیقی بر شدت صادرات صنایع مذکور، تأثیر معنی داری ندارد و بالا بودن نرخ تعرفه واردات وسایل حمل و نقل در ایران و بالا بودن قیمت نسبی این محصولات در مقایسه با قیمت­های جهانی، امکان صادرات محصولات تولیدی این صنایع را در ایران، محدود کرده است.
متن کامل [PDF 726 kb]   (80 دریافت)    
موضوع مقاله: F1 - Trade
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول