دوره 19، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 161-190 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalilpour S, motefakker azad M, Karimi Takanlou Z, nazari H. The Effect of Economic Variables on the Adoption of Time Volunteering of Individuals. QJER. 2019; 19 (2) :161-190
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-16670-fa.html
جلیل پور سالار، متفکرآزاد محمدعلی، کریمی تکانلو زهرا، نظری حسن آقا. بررسی اثرگذاری متغیرهای اقتصادی بر اتخاذ کمک‌های انسان‌دوستانه زمانی افراد. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهش های اقتصادی). 1398; 19 (2) :161-190

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-18-16670-fa.html


1- دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تبریز- کارشناش پژوهش سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل
2- استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز ، m.motefakker@gmail.com
3- استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
4- استاد اقتصاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم
چکیده:   (290 مشاهده)
توضیح مناسب تئوریکی و پیش‌بینی مطلوب تجربی اتخاذ رفتارهای اخلاقی از سوی افراد، یکی از چالش‌های موجود در ادبیات موضوع می‌باشد. مهمترین تئوری موجود در پیش بینی رفتار تجربی افراد یعنی تئوری مطلوبیت انتظاری، فاقد اتفاق نظر در برخورد با رفتارهای اخلاقی و توضیح مکانیزم ظهور این رفتارها در زندگی روزمره بوده است. درعین­حالی‌که مطالعات تجربی پیشین نیز توفیق کمتری در پیش‌بینی مطلوب نوسان رفتارهای اخلاقی افراد در مدل‌های معرفی شده داشته‌اند. در این مطالعه، سعی شده است مدل رفتاری جدیدی در راستای تکمیل مدل‌های رفتاری پیشین و با برجسته نمودن نقش متغیرهای اقتصادی و داخل نمودن نفع شخصی افراد در تصمیمات اخلاقی ارائه شود. در ادامه، جهت سنجش قدرت پیش‌بینی مدل رفتاری معرفی شده در خصوص رفتار اخلاقی کمک‌ انسان‌دوستانه زمانی افراد، داده‌های نزدیک به 25 هزار نفر از 25 کشور جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل آماری، حاکی از معنی‌داری متغیرهای اقتصادی وارد شده در مدل و توضیح مطلوب‌تر نوسان رفتارهای اخلاقی نسبت به مدل‌های پیشین بوده است. همچنین توجه در روند بهبود قدرت توضیحی مدل، حاکی از این بوده است که متغیرهای اقتصادی، قدرت توضیحی بهتری نسبت به سایر متغیرها در مدل رفتار اخلاقی پایدار و متغیرهای فرهنگی و شخصیتی، قدرت توضیحی بهتری نسبت به سایر متغیرها در مدل رفتار اخلاقی ناپایدار داشته‌اند. این نتایج، با تأکید بر جنبه‌های اقتصادی، اتخاذ رفتارهای اخلاقی، می‌تواند افق جدیدی در راستای شناخت بیشتر و شرایط ظهور این رفتارها در برداشته باشد.
متن کامل [PDF 937 kb]   (97 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول