دوره 7، شماره 3 - ( 1386 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 112-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saffarzadeh M, Rezaee Arjroody A, Bazdar Ardebili P. A Mathematical Model for Measuring Fuel Productivity in Land Transportation. QJER 2007; 7 (3) :101-112
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-1556-fa.html
صفارزاد محمود، رضایی ارجرودی عبدالرضا، بازدار اردبیلی پریسا. ارائه مدل ریاضی جهت اندازه‌گیری بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1386; 7 (3) :101-112

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-1556-fa.html


1- تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده فنی و مهندسی- گروه عمران
2- تهران- پژوهشکده حمل و نقل- بخش اقتصاد حمل و نقل
چکیده:   (9839 مشاهده)
فرآورده‌های نفتی با ارزش‌ترین کالای صادراتی کشور محسوب می‌شود. مقدار مصرف داخلی کشور از تولید نفت خام حدود 30 درصد می‌باشد . این امر برای کشوری همچون ایران که به شدت متکی به درآمدهای نفتی است بسیار اهمیت دارد. یکی از مصرف کنندگان عمده سوخت در کشور بخش حمل و نقل می‌باشد. هدف اصلی این مقاله اندازه‌گیری و تخمین بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی کشور با استفاده از آمارهای موجود طی سالهای 82-1350 می‌باشد. در برآورد بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی از داده‌های سری زمانی استفاده شده است و موضوع پایایی و هم انباشتگی متغیرها مد نظر قرار گرفته و بررسی شده است. در این مرحله ابتدا، مرتبه جمعی بودن متغیرهای الگو و سپس ساختار الگو و تعداد وقفه‌های بهینه ، مشخص می‌شوند. در گام بعدی، تعداد بردارهای هم انباشتگی الگو تعیین شده و در نهایت، با اعمال قیود مورد نظر، تابع بهره وری سوخت در بخش حمل و نقل زمینی برآورد می‌شود.
متن کامل [PDF 307 kb]   (3934 دریافت)    

دریافت: 1384/11/3 | پذیرش: 1386/4/3 | انتشار: 1386/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.