دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 194-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadad Kashi F, Zarranezhad M, yousefi R. Evaluation of Interaction Effects of Market Concentration, Profitability, R&D and Advertising in Iran’s Manufacturing Sector. QJER 2015; 15 (3) :175-194
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-1288-fa.html
خداداد کاشی فرهاد، زراء نژاد منصور، یوسفی حاجی اباد رضا. بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1394; 15 (3) :175-194

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-1288-fa.html


1- استاد گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
2- استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
3- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
چکیده:   (6446 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز بازار، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران است. برای این منظور داده‌های فصلی صنایع‌کارخانه‌ای ایران بر اساس طبقه‌بندی استاندارد بین المللی فعالیت‌های صنعتی (ISIC)[1] جمع‌آوری و با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)،[2] اثرات متقابل عناصر مختلف ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار، در رشته‌ فعالیت‌های مختلف صنعتی، طی سال‌های 86-1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه‌ای ایران با سطح تمرکز و سودآوری صنایع در بلندمدت ارتباط دارد، اگر چه نمی‌توان فرضیه عدم تأثیرگذاری تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری را بر تحقیق و توسعه رد کرد. با توجه به معنی‌داری ضرایب تعدیل متغیرهای ساختاری و عملکردی بازار در بردار همگرایی، فرضیه برونزایی ضعیف این متغیرها را نمی‌توان پذیرفت و لذا همان­گونه که تمرکز و سودآوری صنایع بر تحقیق و توسعه اثر بلندمدت دارند، از این عنصر نیز در بلندمدت اثرپذیر خواهند بود. از طرف دیگر،سطح تمرکز و سودآوری می‌‌توانند حدود50 درصد تغییرات نوآوری و تحقیق و توسعه را توضیح دهند، اما در بلندمدت سودآوری نسبت به تمرکز سهم بیشتری در توضیح این نوسانات دارد. لذا می‌توان گفت که در بلندمدت عنصر عملکرد بیشترین سهم در توضیح تغییرات عنصر رفتاری بازار را دارد که با دیدگاه مکتب شیکاگو سازگارتر است.
[1]. International Standard Industrial Classification [2]. Vector Error Correction Model
متن کامل [PDF 490 kb]   (3593 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: C01 - Econometrics
دریافت: 1391/9/11 | پذیرش: 1392/8/8 | انتشار: 1394/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.