دوره 16، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili Araghi M, Nobahar E, Kabiri Renani M. Some Notes regarding the Islamic Ethics and Pathology of Crime: A Game Theory Approach. QJER 2016; 16 (4) :1-17
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-10716-fa.html
خلیلی عراقی منصور، نوبهار الهام، کبیری رنانی محبوبه. تأملاتی در اخلاق اسلامی و آسیب شناسی جرم: رهیافت نظریه بازی ها. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). 1395; 16 (4) :1-17

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-10716-fa.html


1- استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
2- دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده:   (8578 مشاهده)
در دین مقدس اسلام میان وظایف فرد و دولت در تحقق شریعت یک نسبت تعاملی وجود دارد. در واقع وظایف افراد و دولت در جامعه اسلامی مکمل هم بوده و جدا از یکدیگر نیست. شرع مقدس اسلام وظایفی را برای افراد در جامعه اسلامی تعریف نموده است تا با تعامل فرد و دولت، جامعه مطلوب اسلامی شکل گیرد. یکی از اینها، وظیفه فرد مسلمان در قبال مشاهده جرم در جامعه است.  
در این مطالعه، سعی شده با استفاده از ابزار نظریه بازی ها، فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی این مطالعه، مدل سازیچگونگی رفتار افراد در قبال مشاهده جرم در جامعه (به عنوان یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر)، در قالب یک بازی استراتژیک با ترجیحات vNM  است. نتایج این مطالعه، نشان می دهد که بی توجهی به این فریضه مهم و ارزشمند و عدم احساس مسئولیت در قبال مشاهده جرم در جامعه، بهره مندی افراد جامعه را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، عمل به تعالیم و احکام اسلام و وجود امر به معروف و نهی از منکر، موجب کاهش جرم در جامعه شده و به تبع آن، سطح رفاه کل جامعه افزایش می یابد.
متن کامل [PDF 656 kb]   (2750 دریافت)    

دریافت: 1393/3/25 | پذیرش: 1394/10/30 | انتشار: 1395/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.